Trpíte nespavostí? Poperte se s ní v pěti jednoduchých bodech

S podzimem se většinou zoufalství lidí, co mají problémy se spánkem, zvyšuje. Neházejte flintu do žita a zkuste svému spánkovému problému přijít na kloub.

Foto: Thinkstock

Jsem překvapená, kolik lidí kolem mě trpí nespavostí. Často se jedná o chronické nespavce, kteří spí čtyři, maximálně pět hodin denně, a tenhle jejich stav se vleče už několik let.

Často ale nad důvody, proč se jim spánek vyhýbá, ani moc nepřemýšlí, a buď se s tím faktem trpně smiřují, nebo zkouší spánek přivolat léky. Někdy ale může být důvod nespavosti docela jednoduchý.

1) Začněte dýchat a harmonizujte se

Udělejte si malý testík, zkuste zhluboka dýchat do břicha, s nádechem se bříško nafoukne a dech byste měli “táhnout” nahoru přes bránici až ke klíční kosti, s výdechem se pak dech pomalu vrací zpátky a končit by měl v břiše, které se při výdechu jemně vtáhne. Zvládáte to, nebo váš dech sotva dojde k bránici? Nedostatečný dech, stres a prostředí, ve kterém žijeme, staví naše tělo do jakéhosi pohotovostního modu. Neumíme vypnout, neumíme se zharmonizovat a potom často ani "neumíme" spát. Řešení je přitom docela jednoduché. Předtím než jdete spát, aspoň na chvíli vyvětrejte ložnici a pak se položte do postele a nejméně pět minut dýchejte hlubokým dechem do břicha. Ruce si dejte na břicho a sledujte jestli nádechy a výdechy provádíte správně. Lepší je přitom mít zhasnuto a nepouštět hudbu. Další možností je takzvaná jóganidra, řízená meditace. Tu najdete zdarma na YouTube v mnoha různých variantách. I ji je dobré si pustit těsně předtím, než jdete spát, rozvalte se do postele, přikryjte se a pusťte si jóganidru, při níž sympatický hlas mluví, vy se na něj soustředíte a tím vypnete mozek, odpoutáte myšlenky od běžných problémů. Mnoho lidí usne ještě během téhle dvacetiminutové harmonizace.

2) V čem a na čem spíte

Možná se to nezdá, ale důležitý je i váš noční úbor – měl by být z přírodních materiálů a také střih by vás neměl nijak omezovat. Sexy noční košilka je prima, pokud je vám v ní opravdu dobře a "neklepete v noci kosu", stejně tak bytelné pyžamo po babičce je bezva, pokud se několikrát za noc nevzbudíte vedrem. A naprosto stěžejní jsou matrace. V těch se opravdu nevyznám, a tak jsem se obrátila na odborníky. Zaujala mě firma Magniflex, která vyrábí duální matrace. "Dvoulůžková matrace s vlastností duálního komfortu nabízí, díky rozdělenému jádru uvnitř matrace, možnost volby tuhosti vlastní strany matrace bez ovlivnění druhé. Chce váš partner nebo partnerka tužší nebo měkčí stranu? Rozepněte potah, otočte své jádro matrace dle tuhosti nahoru nebo dolů a sdílejte nadále výhody 'společného letiště'," vysvětlil mi odborník z této společnosti, která mimo jiné vyrábí také bio matrace s obsahem sójových proteinů pro alergiky a astmatiky, ale ze všeho nejvíc mě zaujaly matrace s bylinkami, slézem lesním nebo aloe vera. Kromě matrací je určitě důležitý i dobrý polštář, který by měl být oporou, a ne nepřítelem…

3) A zase ty byliny

O mně je známo, že jsem tak trochu bylinkový fanatik, ale vážně, i s bylinkami se dá spánku hodně pomoci. Jde samozřejmě o to, jak až je váš spánkový problém "rozjetý". Pokud máte problémy se spaním jen tu a tam, je pravděpodobně na vině především stres. Je proto dobré aspoň hodinku předtím, než jdete spát, vypnout televizi i hlasitou hudbu a raději si číst nebo jen tak být. Zklidní vás heřmánkový nebo meduňkový čaj. Pokud jsou obtíže vleklé, určitě doporučuji kozlík lékařský u nás známý možná spíš jako valerian. Valeriánské kapky znaly už naše babičky a často zaberou i chronickým nespavcům.

4) Zdravotní problém? Možná…

Čínská medicína vymyslela orgánové hodiny, které vůbec není špatné brát v potaz. Je totiž možné, že za nespavostí stojí nějaký zdravotní problém. Pokud se budíte mezi první až třetí hodinou ranní, prověřte, jestli vás netrápí játra nebo žlučník, které se v tomto čase aktivují. Mezi třetí až pátou hodinou je období plic, takže pokud máte náběh na astma nebo nejrůznější problémy plicního charakteru, je možné, že právě kvůli nim je spánek přerušen. No a od páté hodiny je v pozoru tlusté střevo. Zkuste tedy trochu zapátrat a ověřit si, že všechny tyto orgány vám fungují bez problémů a nemůžou za kvalitu, nebo spíše "nekvalitu" vašeho spánku.

5) Nevzdávejte to, řešení se najde

Z nedostatku spánku jsme přešlí, vyčerpaní, nevraživí, a často dokonce depresivní. Pokud vás ale spánkové potíže trápí měsíce nebo roky, nebuďte netrpěliví a dejte šanci i jiným věcem než práškům na spaní, po těch můžete sáhnout vždycky. Snažte se především o maximální zklidnění a včasný odchod na kutě. Je to těžké, ale pokud budete chodit spát v deset, maximálně v jedenáct, tělo bude lépe spolupracovat. Vyzkoušejte teplou vanu s levandulovou přísadou, uklidňující čaj i prodýchávání. Správná kombinace toho všeho je dobrou možností, jak si spánek pravidelně a včas přivolat.

Mohlo by vás zajímat