reklama

Zjistěte, co doopravdy chcete: Přání směřují náš život

Možná vám to připadá samozřejmé a jednoduché. Přesně víte, co chcete a jdete si za tím. Pak pravděpodobně patříte mezi výjimky, my ostatní se totiž musíme neustále znovu dozvídat, po čem skutečně toužíme a zda s tím žijeme v souladu.

Foto: Shutterstock

Za pařížským klinickým psychologem Michel Lejoyeuxem chodilo tolik nešťastných pacientů, kteří propadali nejrůznějším závislostem (od drog po workoholismus), až mezi nimi vypozoroval určitou souvislost.

Většina popisovala svůj život jako existenci, nikoliv smyslem naplněné bytí. Lidé, co nebyli zvyklí být v kontaktu se svými sny, pořád naplňovali představy jiných. Logicky je to nečinilo dlouhodobě spokojenými, takže se pak propadali na dno deprese a závislosti.

Už otec psychoanalýzy Sigmund Freud tvrdil, že úspěšný je ten člověk, který dokáže přetvořit svá přání a fantazie do reality. Naše sny fungují jako motivace, která nás žene kupředu a nutí vstát ráno z postele, postavit se čelem k novému dni.

Nebraňte se a pusťte do svého vědomí i rozmary a chvilkové touhy. Také ony prozradí o vašem vnitřním životě podstatné informace.

Opravdu cenné jsou ale pro nás sny a přání, co odpovídají našemu hodnotovému žebříčku, souboru pravidel, podle kterých jsme si vybrali prožívat svůj čas. Ve chvíli, kdy je realizujeme, posilujeme svou identitu a smysl bytí. 

Abyste v sobě objevili důležitá přání, vyzkoušejte následující cvičení, které psycholog Michel Lejoyeux podle svých zkušeností vymyslel.

Představte si, že jste vyhráli v loterii

Ve chvíli, kdy fantazírujeme o tom, že máme neomezené množství zdrojů, se dostáváme k přáním, která bývají potlačená. Napište si na papír všechno, co byste udělali, kdyby vám najednou na účtu přistála tučná částka. Různými barvami podtrhněte materiální a nehmotná přání (např. víc času na rodinu, jít na kurz malování atd). Vyberte z toho taková, která vám připadají nejvíc naléhavá. Díky nim zjistíte, že třeba potřebujete víc volna, kreativnější práci nebo jiný vztah. Popřemýšlejte, jak byste mohli své touhy postupně převést do skutečnosti. Ze seznamu přání také můžete vyčíst, po čem ve skrytu prahnete. Zda se jedná o bezpečí, chuť po změně či po sociálním statusu.

Jaké knihy a filmy máte nejraději?

Seznamte se znovu sami se sebou. Oblíbení filmoví a literární hrdinové hodně vypoví o vašich skrytých touhách a fantaziích. Ztělesňují také náš hodnotový žebříček, otázky, které nechceme pustit z hlavy. Jako detektiv projděte knihovnu a soubor filmů v počítači či na DVD. Opakují se podobná témata? Co vám přináší? Jak tenhle svůj zájem můžete využít v životě? Baví vás především historické knihy? Někdy to může znamenat, že chcete utéct ze svého života v přítomnosti. Sbírka knih o zdraví vyvolává domněnku o obavách a sklonu k hypochondrii, světoví klasici zase evokují nostalgii a strach vyzkoušet něco nového.

Metoda "Například"

Zavedl ji Freudův žák Sándor Ferenczi. Tvrdil, že naše přání se odkrýjí právě v konfrontaci se slovním spojením "například". Váš vnitřní dialog by pak mohl vypadat následovně:

"Toužím po větší jistotě v životě". "Kde, například?". "Například v práci". "Jak by ta jistota například mohla vypadat?". "Tak, že bych dostala smlouvu". Čím konkrétněji vaše přání vypadají, tím lépe. Touhle metodou se k nim můžete dostat.

Odmítněte sny, co nejdou splnit

Jedná se hlavně o touhu po dokonalosti, co nám bere energii a motivaci pak plnit to, co by změnilo náš život k lepšímu. Život nefunguje na principech všechno, nebo nic. Proto je fajn realizovat aspoň něco, co vás udělá šťastným. Místo představy, že chcete dokonalé tělo, ale nakonec nikdy nejdete cvičit, zkuste s realistickými přáními, k jejichž vyplnění máte vše, co potřebujete. Například: 

- chci žít zdravěji

- týdně mohu sportu věnovat dvě hodiny

- mám v blízkosti posilovnu, kde se cítím dobře

Uvidíte, že to, jaké máte doopravdy touhy, vás trochu překvapí. Proto začněte s výše uvedeným cvičením už dnes.

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama