reklama
 

Zdravé a štíhlé tělo: Jak na rychlý metabolismus

Máte pocit, že se na čokoládu jenom podíváte a hned se vám ukládá na bocích nebo břiše? Pak možná váš problém vězí v neefektivním a pomalém metabolismu. Jde to ale změnit.

Foto: iStock

Metabolismus je složitý systém vnitřního fungování našeho těla. Lidé si často myslí, že metabolismus souvisí jen s hubnutím, ale v základě jde o to, jak dobře vaše tělo tráví a dokáže potravinu přeměnit na použitelné složky, a tak dodat tělu energii a zajistit dobrou funkci mozku, srdci a dalším orgánům. Proto dobrý nebo rychlý metabolismus znamená zkrátka to, že vaše tělo pracuje tak, jak má.

Buď jste vyhráli genetickou loterii, nebo vašemu metabolismu musíte trochu pomoct. Jak na to?

Jezte dostatek bílkovin

Maso, ryby, vejce, listová zelenina a ořechy zaručí, že budete mít dostatek bílkovin a váš metabolismus bude pracovat tak, jak má. Aneb dejte vašemu tělu to správné palivo a ono se vám odvděčí. Tyto potraviny taky obsahují železo, vitamin D a omega-3 mastné kyseliny, složky, které jsou pro vaše tělo a jeho fungování velmi prospěšné (a nezbytné). Vyšší příjem bílkovin spolu se sportem taky znamená nárůst svalové hmoty, díky které pak bude váš metabolismus o poznání rychlejší. Nezapomeňte, bílkoviny nemusí být jen ve formě steaku, luštěniny nebo tofu jsou skvělou volbou pro ty, kteří masu neholdují nebo jsou vegetariány a vegany.

Sportujte

Pro správné fungování metabolismu je sport naprosto nezbytný. Sportování je nejen dobré pro trávení, navíc se i potíte, čímž se zbavujete toxinů, a pokud i posilujete, tak budujete svalovou hmotu, která napomáhá k rychlejšímu metabolismu. Pokud hledáte vhodný tréninkový plán, vyzkoušejte cvičení HIIT. Je rychlé, efektivní, spalujete tuky, ale zároveň si držíte nebo budujete svalovou hmotu. Váš metabolismus bude navíc pracovat ve zrychleném tempu až po dobu osmi hodin po cvičení.

Žvýkejte pomalu

Metabolismus můžete urychlit už jen tím, jak žvýkáte. V ajurvédě, století staré a holisticky zaměřené medicínské škole z Indie, je známo, že pomalé a důkladné žvýkání je nezbytné pro optimální trávení a tedy vaše celkové zdraví a zdravý rychlý metabolismus. Nehledě na to, že mozku trvá asi tak 20 minut, než si uvědomí, že břicho už je plné, takže si dost možná ušetříte hodně zbytečných kalorií.

Hladu nedejte šanci

Nečekejte na to, až žaludek bude křičet hladem. V takovém případě si totiž tělo začne myslet, že hladovíte, a tak se snaží veškeré kalorie uchovat, než aby něco pálilo. To je také důvod, proč většina diet, které se zaměřují čistě jen na kalorický deficit, nefunguje (nebo se dostavuje jojo efekt). Klidně si dejte sem tam mezi jídly svačinu, pár nesolených mandlí nebo kousek ovoce předtím, než se zase pořádně najíte.

Poťte se

Infračervené sauny spálí průměrně 250 kalorií za hodinu a pomáhají vašemu tělu zbavit se chemikálií a toxinů, které dost často mohou za to, že si přebytečnou váhu držíte.

Jezte potraviny s protizánětlivým účinkem

Když vás bolí žaludek nebo trápí nadýmání, tak vám tělo říká, že něco není úplně v pořádku. Vykašlete se na počítání kalorií a raději jezte jídla a potraviny, které vám dělají dobře. Zařaďte do svého jídelníčku protizánětlivé potraviny, jako jsou rajčata, špenát, mandle a jahody.

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama