reklama
 

Kdo jsou mileniálové a co o nich potřebujete vědět

První on-line pokolení dospělo a jeho rozhodnutí významně ovlivňuje módu, ekonomiku, trh práce i zábavu.

Foto: Shutterstock

Často jsou kritizováni pro zahleděnost do sebe sama, pohodlnost i závislost na sociálních sítích. Čím jsou lidé narození v letech 1980 až 2000 tak odlišní?

Poprvé se pojem pro generaci, která by si na pustý ostrov s sebou vzala hlavně internet, objevil v knize amerických spisovatelů Williama Strausse a Neila Howea Millenials Rising, tedy v překladu mileniálové na vzestupu.

Facebook, Instagram, Snapchat či YouTube vnímají jako spojení se světem. Už tu nechtějí sdílet fotky z dovolené a šmírovat, co dělají jejich spolužáci ze střední nebo bývalí partneři. Lépe řečeno, nechtějí tam dělat výhradně to. Sociální sítě totiž mileniálové používají jako zdroj vyhledávání informací o čemkoliv, co je zrovna zajímá.

I přes svou touhu být výjimečný, originální a dávat o tom ostatním vědět pomocí fotek a videí třeba na Instagramu, ale můžeme takzvanou generaci Y rozdělit do 10 kategorií.

Looseři

Jak je poznáte: Jsou nezaměstnaní, protože studovali obor, po kterém zrovna není poptávka. Další možnost je, že nemají patřičné vzdělání.

Co je pro ně typické: Nejčastěji se jedná o muže, kteří žijí v menších městech. Nevěří v lepší budoucnost, propadají velmi pesimistickým představám o tom, jak to na světě funguje. Věří nejrůznějším konspiračním teoriím.

Girl boss

Jak je poznáte: Ze samotného názvu skupiny vyplývá, že řeč je o ambiciózních mladých ženách. Žádají rovné příležitosti či stejný plat jako jejich mužští kolegové a otevřeně se staví ke své sexualitě.

Co je pro ně typické: I přesto, že velmi rády utrácejí za sebe a dopřávají si oblečení od návrhářů a niche parfémy, chtějí zdokonalovat svou domácnost. Nakupují rostliny, navštěvují kurzy krasopísma, protože si samy chtějí namalovat motivační citát, který pak zarámují a pověsí na zeď.

Milovníci retra

Jak je poznáte: Patří sem hipsteři na městských kolech s brýlemi s kulatými obroučkami, motýlkem a vousy. Přílišná zodpovědnost a rodičovské povinnosti jim často připadají děsivé. 

Co je pro ně typické: Touží po nábytku ze 70. let, obdivují brutalistní architekturu a nakupují v second handech či na bleších trzích. O víkendu si rádi zajdou na brunch. Podle Bryana Melmeda, který o mileniálech vypracoval velkou studii, je pro tuhle generaci láska k retru absolutně klíčová.

Mistři nových technologií

Jak je poznáte: Vydělali jmění na aplikaci pro smartphone, ještě než oslavili pětadvacáté narozeniny. Žijí ve svém mikrosvětě, kam se člověk, který se o internet nezajímá, nemá šanci dostat.

Co je pro ně typické: Jsou nejen velmi cílevědomí, ale také si touží pořádně odpočinout. Ve volném čase popíjí s podobně naladěnými přáteli pivo nebo sportují.

Pořád busy

Jak je poznáte: Právě získali práci ve vysněné společnosti, ale jedná se o mizerně placenou pozici nebo stáž zdarma. Tráví tu i večery, protože doufají, že se jim dřina vyplatí a posunou se po kariérním žebříčku nahoru.

Co je pro ně typické: I ve vyšším věku mají spolubydlící, protože jim plat na byt v centru, kde chtějí bydlet, prostě nestačí. Nemají nikdy volno se s vámi setkat, protože jsou pořád v práci.

Digitální nomádi

Jak je poznáte: Jsou opakem předchozí kategorie. Jejich povolání jim umožňuje pracovat na dálku, takže si sbalí laptop, krosnu a odjíždí do své kanceláře na pláži v Thajsku či na Bali.

Co je pro ně typické: Žijí velmi skromně, vlastní omezený počet věcí, protože se neustále přesouvají. Na jednom místě totiž vydrží jen pár měsíců.

Gurmáni

Jak je poznáte: Jídlo je středobod jejich života. Zásobují fotkami nejrůznějších pokrmů své sociální sítě. Díky nim vždy víte, kde se zase otevřela nová restaurace nebo kavárna.

Co je pro ně typické: Za gastronomické zážitky jsou schopni utratit i velmi vysoké částky. Nebojí se zkoušet novinky, ať to budou donuty s příchutí fíků a slaniny, nebo smažení brouci.

Emocionální upíři

Jak je poznáte: Velmi snadno. Nechcete je sledovat na Facebooku, protože vás unavují negativní statusy o tom, jak si zlomili nehet, vylili kafe a jejich život vůbec stojí za starou bačkoru.

Co je pro ně typické: Pořád si fotí selfie. Z jejich výletů po světě nemůžete poznat, kde všude pobývali, protože na většině záběrů je hlavní dominantou obličej.

Mamasitas

Jak je poznáte: Mladé matky, které po porodu hned cvičí, zdravě jí a skvěle vypadají. Jejich ratolest jí a nosí vše eko a bio, cvičí dětskou jógu a chodí do anglické školky.

Co je pro ně typické: Pracují z domova už během mateřské dovolené, nakupují skoro výhradně na internetu. Nebo se vydávají na farmářské trhy. Snaží se vše stihnout, což se jim často daří, protože jejich partner, oproti předchozím generacím, tráví víc času péčí o dítě.

Tvůrci

Jak je poznáte: Dělají něco svého, ať už se jedná o kanál na YouTube, čalounění nábytku, nebo pop-up obchod pokojových rostlin.

Co je pro ně typické: Nemají problém se on-line pochválit ohledně toho, co dělají. Neustále sdílí novinky o své činnosti a nezřídka mají celou řadu sledovatelů i kritiků.

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama