reklama
 

Kávový šlofík: Tajemství, jak být produktivnější

Káva a spánek je kombinace, která porazí i odpolední únavu.

Foto: iStock

Je mi jasné, co si myslíte. Káva a spánek zrovna dvakrát dohromady nejdou. Ale protiklady se přitahují a už to tak vypadá, že v případě kávy a spánku tomu nebude jinak.

Na chvilku se odpoledne prospat, sen každého z nás, když udeří ta magická třetí hodina a my bychom pod návalem práce nejraději zalezli pod stůl. Ale i když máme tu možnost (třeba pracujeme zrovna z domu nebo je víkend), tak ze zkušeností víme, že se po takovém kratším spánku dost často cítíme více rozbití než odpočatí. 

Další variantou, jak se odpoledne trochu probrat, je samozřejmě kofein. Ale když už jsme opravdu unavení, tak ani to nepomůže. Takže se pomalu, ale jistě dostáváme k ústřednímu tématu tohoto článku, co takhle zkombinovat tyto dvě věci dohromady?

Jak to funguje?

Abychom pochopili, jak vůbec tento koncept může fungovat, musíme se nejdříve podívat na to, jak v našem těle funguje kofein. Když vypijete kávu, kofein zůstává nějakou dobu v žaludku, než se přesune do tenkého střeva, ve kterém dochází k jeho absorpci. Tento proces - od vypití kávy až po zužitkování kofeinu - trvá okolo 45 minut. Ale samotný efekt kofeinu zaznamenáte ještě o něco dříve, většinou je to okolo 30 minut po vypití kávy.

Když tedy vypijete kávu a jdete spát na 15 až 20 minut, tak se probudíte přesně ve chvíli, kdy kofein začíná ve vašem těle fungovat. Samozřejmě za předpokladu, že se nezapomenete probrat. Dobrá zpráva taky je, že nemusíte úplně usnout, stačí i polospánek.

Podloženo vědou

Na toto téma bylo už publikováno mnoho studií, mezi nejznámější patří ta z Loughborough University ve Velké Británii, kdy byli unavení účastníci zkoumáni na autotrenažéru po absolvování šlofíka - toho klasického, bez kávy (dostali kávu bez kofeinu), a kávového. Ti, kteří absolvovali kávového šlofíka, v testu udělali o mnoho méně chyb a vedli si lépe.

Nevím, jak vy, ale já mám plán na odpoledne jasný.

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama