reklama
 

Jak děti naučit jíst zdravé svačiny: 5 tipů na skvělé pomazánky

Správná svačina vychází ze správného jídelníčku. Inspirujte se, jak děti naučit jíst zdravěji, a vyzkoušejte naše recepty na skvělé pomazánky.

Prohlédnout grafiku
Foto: iStock

Svačiny jsou nedílnou součástí našeho jídelníčku. Obzvláště u dětí je důležité věnovat pozornost skladbě jejich jídelníčku. Pokud dítě nesnídá, nebo jen lehce, a zároveň málo nebo nevhodně svačí, dochází ke kolísání hladiny cukru v krvi.

Dítě je pak unavené a nesoustředěné a možná pak úplně zbytečně vyhledává takzvané rychlé cukry, aby doplnilo chybějící energii.

Správný jídelníček

Správný jídelníček vidí například vedoucí školní jídelny Mateřské školy Semínko, Iveta Garciová, vcelku jednoduše:

"Jídelníček by měl být pestrý, pokud dítě samozřejmě nemá ze zdravotních důvodů potravinová omezení. Denně by neměla chybět čerstvá zelenina a ovoce. Přidaný cukr by měl být velmi omezený, stejně tak sůl. Vařit by se mělo co nejvíce z čerstvých potravin."

Na co si dát pozor

Určitě by se nemělo zapomínat, že příjem by měl odpovídat výdeji energie, proto vždy jídelníček volte adekvátní k aktivitám dítěte. Svačinu volte vhodnou pro den, kdy dítě sportuje, a naopak, kdy má klidnější program.

Plnohodnotné svačiny bývají často nahrazovány sladkostmi, jako jsou sušenky, čokolády, přeslazené nápoje, sladké cereálie nebo pečivo. Tím, se ale hladina cukru ještě více rozkolísá, což vede k hyperaktivitě, někdy až k agresivitě. Tyto potraviny dodávají nadbytek nevhodných tuků a jednoduchých sacharidů. Navzdory vysoké energetické hodnotě mají nízkou výživovou hodnotu. Zároveň i energii dodají pouze krátkodobě.

Dopolední svačina by neměla nahrazovat snídani. Měla by překlenout čas mezi dvěma hlavními jídly. Stejně tak odpolední svačina není obědem ani večeří.
Při nedodržování svačin, a tedy nepravidelném stravování hrozí rizika spojená s oslabením imunity, poruchami zažívání, obezitou a vysokým krevním tlakem.

Jak je naučit jíst zdravě?

Velkou část svačiny by měla tvořit zelenina a ovoce. Ovoce je vhodnější v dopoledních hodinách. Obsahuje totiž více cukru, a tělo ho tak stihne využít. Můžete ovšem narazit na problém, že dítě určitou zeleninu nebo ovoce odmítá. "Určitě je potřeba vytrvat. Některé potraviny je potřeba ochutnat i dvacetkrát, než si dítě na danou chuť zvykne. Takže pokud dítě napoprvé odmítne nějakou potravinu, není třeba ji hned vyřazovat z jídelníčku," dodává Garciová.

Jen samotné ovoce nebo zelenina ale nestačí. Chybí bílkoviny a sacharidy. Ideální svačina by měla obsahovat vyvážený poměr všech základních výživových prvků. Sacharidy můžeme získat například z celozrnného pečiva, müsli a cereálií. Bílkoviny do svačiny můžeme zařadit skrze mléčné produkty. Poslední složkou jsou tuky jako například máslo, kvalitní oleje či smetanové jogurty.

Naučte je spolupracovat

Aby i dítě mělo zájem o svou svačinu, zkuste ho do přípravy zapojit a vést s ním o jídle a návrzích na vlastní svačinu dialog. Děti v předškolním věku rády spolupracují. Tím, že se bude dítě na přípravě podílet nebo se pro ni samo rozhodne, bude větší pravděpodobnost, že mu bude chutnat a sní ji.

Existuje ještě jeden způsob, jak děti naučit jíst zdravě, a sice celostátní soutěž firmy Ahold, která se jmenuje Coolinaření se Zdravou 5, jejímž cílem je prohloubit znalost zdravého stravování u dětí i teenagerů. Letos se soutěží ve čtyřech disciplínách a jednou z nich je i příprava zdravé svačiny. Soutěží skupiny dětí z mateřských a základních škol i dětských domovů. Najděte tu svoji, přihlaste se na www.zdrava5.cz, připravte si recepty a také někoho, komu připravené jídlo darujete. Letošním tématem totiž je "vaření s láskou a radost z jídla".

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama