reklama
 

Cítíte se unavení? Přečtěte si 6 jednoduchých vysvětlení

Jednou za čas nebýt ve své kůži je v pořádku a známe to každý. Pokud ale cítíte únavu skoro neustále, je nejspíš načase něco ve vašem životě změnit.

Foto: iStock

Hodně stresu v práci a probdělá noc se na vaší náladě a energii okamžitě projeví. Pokud ale trpíte únavou neustále, nemusí být odhalení příčiny až tak snadné. Někdy se totiž může jednat jen o maličkost, která ale ve výsledku hraje velkou roli. 

1) Nevhodně se stravujete

Kombinace komplexních sacharidů, zdravých tuků a bílkovin přináší dlouhotrvající energii. Pokud vám některý z těchto tří elementů chybí, budete se pravděpodobně cítit unavení. Zkuste kombinovat bílkoviny (vejce, maso, fazole), tuky (avokádo, olivy, ořechy) a sacharidy (celozrnné pečivo, zelenina, ovoce) v každém jídle - na snídani, oběd i večeři. Vyhýbejte se prázdným kaloriím, které vám nedodají žádné živiny (slazené nápoje a podobně).

2) Málo se hýbete

Většinou když jsme unavení, tak se nám nic nechce a nejraději bychom se povalovali u televize, nebo si šli lehnout. Ne vždy to ale naší energii pomůže, naopak. Vědci nedávno zkoumali unavené vysokoškolské studenty a nařídili jim, aby po dobu šesti týdnu běhali třikrát do týdne. Nic náročného, jen pomalý lehký běh. Studenti se cítili o mnoho méně unavení, než ti, kteří nic nedělali. Proto až si příště budete chtít večer hodit nohy na stůl, běžte se raději ven projít, nebo si rovnou zaběhat. Odměnou vám bude dobrá nálada a alespoň rozproudíte krev.

3) Jíte hodně cukru

Cukr přece znamená rychlá energie, tak jaká pak únava? To je sice pravda, ale stejně tak jako energie rychle vystoupá, tak brzo zase klesne a tentokrát ještě o něco víc, než předtím, co jste tu čokoládu snědli. Proto se cukr snažte spíše omezit. Místo cukrovinek si dejte ovoce, které má v sobě navíc vlákninu, díky které ten energetický skok nebude tak velký. 

4) Jste dehydratovaní

Problém, kterému čelíme hlavně v létě, nebo při intenzivním sportu. I mírná dehydratace může způsobit pocity únavy a nesoustředění. Vědci tento fenomén testovali a subjekty, kteří byli lehce dehydratovaní postavili před dvou hodinovou simulovanou jízdu autem. Ti, kteří před jízdou nepili, měli výrazně více chyb, než ti, kteří měli vody dostatek. Zaměřte se na minimálně osm sklenic denně, v horku klidně ještě víc.

5) Chybí vám kvalitní spánek

Kvalita a kvantita spánku je pro tělo nesmírně důležitá. Ve spánku si svaly mohou odpočinout, ledviny vyloučit zplodiny, vaše paměť se může vypořádat s tím, co se za den událo, z mozku se odplavují toxické látky a probíhají další důležité procesy. Když se nám spánku nedostává, tělo se nemůže dostatečně zregenerovat. Proto vždy zkuste spát 7-9 hodin, vypínejte si zvuky na telefonu, nebo ho raději vůbec nemějte v místnosti.

6) Nemáte dost železa

Často se stává, že ve stravě nepřijímáme dostatek železa. To pak souvisí se sníženou tvorbou červených krvinek, horším zásobováním tkání kyslíkem a tedy i únavou. Železo je nejvíce stravitelné z živočišných produktů, jako je červené maso a mořské plody. Nachází se ale taky ve fazolích nebo tmavě zelené listové zelenině, odtud ale není pro naše tělo tak snadno stravitelné. Proto ho konzumujte spolu s vitaminem C pro lepší vstřebávání. 

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama