reklama
 

8 pádných důvodů, proč cvičit jógu

Ještě jste se neodhodlali vyzkoušet tu jógovou podložku, kterou máte od minulých Vánoc? Pak si přečtěte 8 důvodů, proč se do jógy vrhnout právě teď.

Foto: iStock

Jedni na jógu nemůžou dopustit, druzí ji mají za divné protahovací cvičení jenom pro ženy a třetí se jí zkrátka bojí. A myslím, že těch táborů bude ještě mnohem víc. Dneska se zaměřím na zboření pár mýtů a snad vás přesvědčím o tom, že jóga je úžasným cvičením pro každého. 

Proč stojí za to cvičit jógu ?

1) Posílíte svaly

I když to ti, kteří jógu necvičí, moc nevědí, jóga je úžasná na posílení svalů celého těla. A to oceníte nejen v létě v plavkách. Pokud máte problémy se zády, tak je velká šance, že za to může slabý střed těla, který posílíte pravidelnou jógovou praxí. Jóga je taky vyhledávaným doplňkovým cvičením pro sportovce všeho typu, jelikož tělo bere z holistického hlediska a nezaměřuje se jen na jednu skupinu svalů. Sportovci mají často silnou jednu skupinu svalstva, kterou pro svůj sport potřebují, ale taky mnoho svalů, které jsou zesláblé. Jóga jim pomáhá tento stav vybalancovat.

2) Zlepšíte svou flexibilitu

To, že si jógou zlepšíte flexibilitu a pružnost, ví asi každý. Taky je to jeden z důvodů, proč se mnoho lidí bojí s jógou začít, zkrátka si myslí, že nejsou dostatečně flexibilní, aby jógu vůbec dělali. A přesně takoví jógu potřebují ze všeho nejvíce. Proč je pružnost a flexibilita tak důležitá? Pomůže od bolesti. Zkrácená zadní strana stehen může mít za následek bolesti spodních zad a stažené kyčle se vám můžou projevit třeba bolestí kolene. A je toho mnohem víc.

3) Zlepšíte balanc

Jóga vám pomáhá vaše tělo opravdu vnímat a spolu s tím i rozvíjí smysl pro balanc. To je důležité při jakýchkoliv koordinovaných pohybech, opět se zmíním o sportovcích, kterým se díky józe a zlepšené koordinaci může o dost vylepšit technika u sportu, který provozují. Balanc je taky důležitý pro seniory, kteří se často bojí pádů a jóga jim může dodat potřebné sebevědomí.

4) Zmírníte stres

Jóga vás nutí vnímat dech a napojit se na sebe sama. Žádný sport se nevěnuje dechu tolik jako jóga. Zkuste se někdy, když se budete cítit vystresovaně, zaměřit jen na hluboké nádechy a výdechy do břicha, uvidíte, že vaše stavy paniky za chvilku zmizí.

Občas se stane, že si klienti odcvičí asanovou praxi a před savasanou (pozice, kdy ležíte na zádech se zavřenýma očima) aneb závěrečnou pozicí každé jógové lekce se potichu zvednou a odejdou. S pocitem, že to důležité mají za sebou. Asanová praxe má ale pouze připravit tělo a mysl na to, aby bylo schopno získat všechny benefity, které se vám naskytnou v závěrečné pozice savasany. Je to totiž forma meditace, která úžasně zklidňuje a revitalizuje celé vaše tělo.

5) Zaženete chutě na jídlo

Tento bod se u každého bude lišit. Záleží totiž, odkud vaše chutě na sladké nebo na jídlo obecně pramení. Jóga má příznivý vliv na naše hormony a stres, takže pokud jsou vaše chutě způsobené právě těmito problémy, pak si můžete být jistí, že pravidelná praxe jógy vám v tomto ohledu dost pomůže.

6) Zlepšíte své trávení

Jóga, stejně jako jiné sporty, přispívá k dobrému trávení. Jakýkoliv pohyb totiž usnadňuje tělu vylučování, je zejména příznivá při zácpě. Navíc všechny ty twisty a rotace, které v józe děláte, masírují vaše břišní orgány, a tak přispívají k dobrému a efektivnímu trávení.

7) Zmírníte nebo se dokonce zbavíte bolesti zad

V józe najdete pozice, které vaši páteř protáhnou do všech stran - předklony, záklony, protažení do boku a rotace. Všechny tyto pohyby páteři dělají dobře. K tomu všemu jóga významně posiluje střed těla. Jak to souvisí se zády a páteří? Většina našich problémů se spodními zády pramení buď ze zkrácených hamstringů, nebo právě slabého středu těla - když správně nefunguje, musí pomoct záda, která v důsledku toho bolí.

8) Zlepšíte postavení těla

Většinu dne sedíme na židlích nebo v křeslech, která jsou spíše na ozdobu než na podporu vaší páteře. Hrbíme se, zavíráme hrudník, vystrkujeme bradu. Jen si uvědomte, jak sedíte právě teď, když čtete tento článek. Pokud špatně sedíte nebo stojíte, časem se to odrazí na bolestech kloubů, zad, krku, možná i bolestech hlavy. Jóga je skvělé cvičení, které všechny tyto neřesti kompenzuje. Prodlužuje páteř, protahuje záda, otevírá hrudník a další. Od toho, jak sedíme nebo stojíme, to všechno začíná.

Poslední věta na závěr: Jóga není jen fyzické cvičení, každý, kdo se do ní ponoří hlouběji, pozná, že je to mnohem víc o práci s myslí. Jógová cesta nikdy nekončí. O tom ale možná až někdy příště.

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama