reklama
 

Zacvičte s lupénkou, vám i kůži bude lépe

Zdá se to jako podivné spojení: problémy s kůží a nadváha. Důkazy jsou ale jasné. Pohybem a zhubnutím můžete vylepšit i potíže s psoriázou.

Foto: Thinkstock

Chcete dostat lupénku pod kontrolu? Začněte být aktivní. Pravidelný pohyb nejenže vylepší kondici, ale navíc může i zmírnit projevy psoriázy. Jen musíte pokožce věnovat pozornost a péči, jakou si zaslouží.

Není žádným tajemstvím, že pravidelné cvičení pomáhá redukovat váhu. Víte, že pacienti s psoriázou váží o sedm procent více než lidé bez této nemoci? Proč to tak je, není dosud jasné. Mezi obezitou a lupénkou ale zřejmě existuje nějaké pojítko.

Tloušťka je vlastně zánět v těle

Pravděpodobně se jedná o chronický zánět, který obezitu doprovází. Ten zhoršuje i projevy lupénky. Navíc stimuluje tvorbu tukových buněk, takže se pacient ocitá v začarovaném kruhu: čím je silnější, tím více "krmí" svoje tukové buňky.

Kromě kontroly obezity má cvičení i další pozitiva. Vede mimo jiné ke zlepšení funkce oběhového systému. To je právě pro psoriatiky velmi důležité, neboť jsou k těmto onemocněním náchylní. Navíc léčba bývá u obézních lidí méně účinná.

Nástrahy pro aktivní psoriatiky

I když si uvědomujete důležitost pohybu pro zdraví, je mnohdy velmi těžké odhodlat se k činu. Obléknout se do plavek nebo sportovního oblečení a odhalit tak místa na pokožce, která raději skrýváte, to bývá těžké. Na psoriatiky číhají i další nepříjemnosti spojené s cvičením.

  • Sportovní zranění, které pronikne kůží, může spustit výsev lupénky.
  • Pocení, a to zejména v podpaží, kožních řasách nebo pod prsy, projevy psoriázy zhoršuje.
  • Pokud cvičíte příliš a zároveň máte potíže s klouby, mohou se tyto obtíže nevhodným a náročným pohybem zhoršit.

Pečujte o kůži

  • V první řadě zabezpečte, aby nedocházelo ke zbytečnému dráždění pokožky.
  • Ihned po cvičení zajděte do sprchy a jemně se osušte, kůži ručníkem nedrhněte.
  • Do míst se zvýšeným třením aplikujte vazelínu nebo prášek absorbující pot.
  • Při jakémkoliv zhoršení zánětu kůže ho začněte ihned léčit.

Kombinujte aerobní a zátěžové cvičení. Můžete začít například jógou, která je vhodná i pro pacienty s psoriatickou artritidou (postižení kloubů), a postupně přejít k těžším cvikům.

Zdroj: www.webmd.com

více na uLékaře

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama