Je pravda, že si "tělo samo řekne"? Chutě prozradí, co skutečně cítíme

"Asi jsem to potřebovala," uklidňujeme svědomí, když neodoláme čokoládovému dortu.

Foto: Thinkstock

Nezřízené chutě, které nás pronásledují tak dlouho, dokud nepodlehneme, bohužel málokdy velí "sněz mrkev, chybí ti karoten". Obvykle totiž jde o projev psychiky a nikoliv fyzických potřeb organismu. 

Když po náročném dni spořádáme balení zmrzliny pro útěchu, určitě nejde o skutečnou potřebu. Odborníci dávno vědí, že jíme i z jiných příčin, než je prázdný žaludek. Právě chutě prozrazují, co se nám děje v duši. 

Když hladoví duše

Emoční hlad je jiný, než ten fyzický: objevuje se náhle a obvykle se zaměřuje na určité konkrétní jídlo. Začíná v mozku, zatímco ten fyzický v žaludku. Neslouží k doplnění sil, energie a k nasycení, ale ke změně nálady, pocitů, situace.  

Začíná to už v dětství. Jídlem a pamlsky jsme byli odměňováni, jídlem byla odváděna naše pozornost, když nás něco trápilo, bolelo nebo se nedařilo. V dospělosti v tom často nevědomě pokračujeme - saháme po jídle v době, kdy se jsme v nepohodě nebo ve stresu. Rozhozená psychika totiž preferuje kombinaci cukru a tuku, protože právě tato kombinace v našem mozku vyvolává vyplavení hormonů serotoninu a dopaminu. Což jsou hormony štěstí a dobré nálady.

Jídlo proti depresi

V knize s názve V zajetí jídla od známé americké psycholožky Doreen Virtue se můžeme dočíst, jaké emoce nám naše chutě prozrazují. 

Tuky

Prorostlá krkovička, mastné hranolky nebo majonézové dobroty? Touha po tomto druhu jídla ukazuje na strach. Posuďte sami, čeho se v životě nejvíc bojíte. Je to samoty, pravda nebo zodpovědnost? Touha po mase  ale znamená, že se ve vás budí dravec a hodláte se do něčeho (nebo do někoho) pustit.

Ostrá jídla

Podle Doreen Virtue jde o důkaz, že vaše duše baží po změně. Prozrazuje tak frustraci a nespokojenost z monotónního života, především v práci. Jedno vás ale potěší: touha po pálivých jídech je prý vlastní především silným osobnostem.

Sladkosti
Od dětství je máme spojené s odměnou, takže vzbuzují příjemné pocity. Touha po sacharidech odráží touhu po bezpečí a útěše. Podle Doreen Virtue ale také odráží nechuť něco aktivně řešit.

Čokoláda

Sice má také útěšně sladkou chuť, ale jde o samostatná kapitolu.  Obsahuje totiž látky, které vzbuzují závislost, ale zároveň povzbuzují. Pokud toužíte právě po této pochoutce, nejspíš se ve vás skrývají pocity osamění a vnitřní prázdnoty. Především u žen také signalizuje touhu po lásce a naplněném vztahu.

Zmrzlina a mléčné výrobky

I u nich převažuje sladká chuť - tedy předznamenávají touhu po bezpečí a uklidnění. K ní přispívá i krémovitá konzistence. Obsahují látky tyramin a tryptofan, který spouští produkci serotoninu - hormonu štěstí. Pokud vás pronásledují tyto pamlsky, nejspíš na vás za dveřmi číhá deprese.

Brambůrky a chipsy

Neopakovatelná kombinace tuku a (občas i s glutamátem, který prokazatelně způsobuje závislost) znamená, že jste pod tlakem a ve stresu. Potřeba chroupání ukazuje na snahu odreagovat si zlost a frustraci.

Oříšky

Obsahují látku pyrazin, který aktivizuje centrum slasti v mozku. Pokud bez nich nevydržíte, pak jde o znamení, že váš život je plný stresu a je v něm jen málo radosti a nadšení.

Pečivo a těstoviny

Téměř čisté sacharidy prozrazují,  že ten, kdo po nich touží, hledá uklidnění před napětím a strachem. Znamená to také, že potřebujete nějakou vzpruhu pro svůj nervový systém.

Zkratka k nadváze

Asi je vám jasné, že jídlo z emočních příčin bývá nejlepší zkratkou k tloustnutí. "Odbourejte pocit sytosti jako pilíř pohody," dává základní radu obezitoložka a diabetoložka Michala Pelikánová z Prahy. 

Pokud vás přepadne chuť jíst  z emočních důvodů, je dobré se nejdřív párkrát zhluboka nadechnout do břicha a zkusit si uvědomit, co cítíte. Je to hněv, smutek, napětí nebo stres? Už jen tím, že emoce v sobě pojmenujete, můžete celý proces naučeného nezdravého zacházení s emocemi a jídlem změnit.

"Není dobré si zvyknout na to, že jídlo je jediný způsob, jak se s problémy a emocemi vypořádat. Pokud se tento mechanismus opakuje příliš často a způsobuje psychické či jiné potíže, je vhodné vyhledat odbornou pomoc," doporučuje psycholožka Zuzana Douchová z iniciativy Vím, co jím.

Mohlo by vás zajímat