Supermarket versus superpotraviny: Jak to jde dohromady?

Základem běžného týdenního nákupu je pro většinu z nás návštěva supermarketu. Zároveň roste zájem o takzvané superpotraviny. Dá se to nějak skloubit, nebo si tyhle dvě věci totálně odporují?

Foto: Thinkstock

"Superpotraviny nepotřebujeme konzumovat po kilech. Bohatě postačí malá hrstička, kterou si dáme každý den, nebo když máme chuť, a tělo si o přísun látek říká," vysvětluje Jan Petr, spoluzakladatel společnosti Vitalvibe, která se specializuje na zdravou stravu.

Po skvělých a zdravých potravinách tak můžeme sáhnout jako po doplňku běžného jídla. Jenže o to víc si musíme vybírat. S Janem Petrem jsme se bavili o správném pěstování, skladování a šetrném dovozu, bez kterého i ta sebelepší super zdravá potravina ztrácí své vlastnosti.

Mnozí si myslí, že všechny superpotraviny jsou stejně kvalitní. To ale není pravda. Jaký vliv má způsob pěstování, způsob skladování či dovoz na kvalitu superpotravin?

Všechny tyto faktory mají na kvalitu superpotravin vliv a opomenutím byť jednoho z nich, může potravina ztratit ze svých "supervlastností". Důraz je proto kladen na to, aby při pěstování nebyly používány žádné pesticidy, umělá hnojiva či jiné chemické látky. To potravinám umožňuje, aby si zachovaly vysokou hladinu nutričně žádoucích látek.

Kvalitu superpotravin ovlivňuje i způsob skladování. Dodržením správných stálých teplot a dostatečným větráním jsou potraviny chráněny například proti plísním. Rovněž během přepravy musí být zachovány stejné podmínky jako u skladování. Superpotraviny navíc bývají často dováženy ze zemí, kde nepanují přísná pravidla pro jejich pěstování jako v Evropě.

Ing. Jan Petr

Ing. Jan Petr

V roce 2009 na ostrově Bali zjistil, co to raw strava vlastně je a hned se pro ni nadchl. A protože jeho snem bylo vždy dělat něco pro lidi a s lidmi, opustil původní kariéru v oblasti webových řešení a marketingových služeb, a s Lucií Aujeskou založil firmu Vitalvibe, která nabízí čisté potraviny od drobných pěstitelů a farmářů, kteří dělají vše s ohledem na přírodu i lidské zdraví. .

V Asii či Jižní Americe se například v zemědělství používají hnojiva, která nemusejí splňovat všechny předpisy. Dovážené superpotraviny tak mohou obsahovat zbytky pesticidů či jiných zdraví škodlivých látek. Nejde to vlastně proti samotné jejich podstatě? 

Proto je důležitý samotný výběr dodavatele a způsobu přepravy, kdy s ohledem na životní prostředí upřednostňujeme námořní dopravu před leteckou. Nesmí se podcenit ani správný způsob zpracování. Pro uchování co nejvyššího množství zdraví prospěšných látek by superpotraviny měly být podávané v raw kvalitě, tedy tepelně upravované do maximálně 42 °C.

Po kterých superpotravinách je u nás největší poptávka a proč?

Nejznámější je určitě kustovnice čínská. Říká se jí ovoce štěstí nebo rostlina dlouhověkosti pro její vysoký obsah antioxidantů. Další oblíbenou superpotravinou jsou chia semínka, které nejenže obsahují vysoký obsah esenciálních aminokyselin, ale zároveň podporují trávení. Určitě bych zmínil i konopná semínka, jež patří mezi původně české plodiny. O konopných semínkách se traduje, že kdyby člověk měl přežít jenom na jedné potravině, byla by to právě tato semínka. Obsahují totiž všechny základní živiny v tom správném poměru. Mají velké množství omega-3 mastných kyselin a navíc skvěle chutnají.

Sláva, takže i u nás přirozeně rostou a dají se koupit a využít naše vlastní superpotraviny. Existují ještě nějaké další čistě české? 

Superpotravinami můžeme nazvat ale i řadu základních potravin – například obyčejná červená řepa nebo borůvky nasbírané v lese.

Dá se vlastně říct, která superpotravina je nejvíce "super", a tím nejprospěšnější pro naše zdraví?

To se asi říci nedá. Vždy záleží na množství, konkrétní situaci, zdravotním stavu a psychickém rozpoložení člověka. Každé jídlo může být lékem, zároveň může být ve velkém množství pro náš organismus nevhodné, a to platí i u superpotravin – všeho s mírou. Výjimkou je již zmiňované konopné semínko. Je neutrální a výživné, lehké, a dá se říci, že je vhodné opravdu pro každého.

Podle čeho se vlastně potraviny řadí do kategorie "super"?

Jde o potraviny, které obsahují velké a zároveň koncentrované množství vitamínů a minerálů. Vyskytují se v nich v přirozené formě, takže jsou velice dobře vstřebatelné pro naše tělo. Pod tuto kategorii se nejčastěji řadí exotické potraviny jako chia semínka či kakaové boby, často rostoucí na těžko dostupných místech naší planety.

V čem se ale odlišují od běžně kupované stravy? V čem jsou lepší?

Pro většinu lidí je v současnosti zdrojem surovin běžná supermarketová strava, často průmyslově zpracovaná, chemicky hnojená či jinak chemicky ošetřovaná. Tyto potraviny ale díky nešetrnému zacházení ztrácejí na chuti i kvalitě, což souvisí s úrodností půdy, která je dnes vyčerpaná a neobsahuje příliš mnoho minerálů.

To vše má za následek velký úbytek živin ve stravě moderního člověka. Superpotraviny se od běžně kupované stravy odlišují především vyšší koncentrací a komplexním složením různých zdraví prospěšných látek, jakými jsou vitamíny, minerály, antioxidanty, enzymy, aminokyseliny a stopové prvky.

Jsou tedy superpotraviny v biokvalitě základem zdravého stravování, respektive životního stylu?

Základem je, aby člověk jedl pestrou a vyváženou stravu, nejlépe ze svých vlastních zdrojů nebo od farmáře v biokvalitě. Moderní člověk ale často tyto zdroje nemá k dispozici nebo zkrátka v dnešní uspěchané době na kvalitu jídla tolik nehledí a hledá pouze rychlý zdroj energie. Superpotraviny mohou být v tomto případě ideálním řešením pro doplnění žádoucích živin, které pomáhají v boji proti únavě, stresu či jiným civilizačním chorobám. Nepotřebujeme přitom superpotraviny konzumovat po kilech. Bohatě postačí malá hrstička, kterou si dáme každý den, nebo když máme chuť, a tělo si o přísun látek říká.

Mohlo by vás zajímat