reklama
 

V jakých potravinách se skrývá cukr, i když byste to neřekli? Jak ho odhalit?

Některým život oslazuje, jiným komplikuje. Cukr, především ten skrytý, může mít negativní dopad na zdraví. Diabetici o tom vědí své. Prozradíme, jaké maskování cukr používá nejčastěji.

Foto: Žena.cz

Cukr získal v poslední době takřka ďábelskou pověst. Takže nesladíme čaj ani kávu a sladkostem se snažíme vyhýbat. Moc si ovšem nepomůžeme, když ten obyčejný bílý zaměníme třeba za třtinový, z hlediska účinků je to bohužel totéž. Jenže občas člověk prostě neodolá...

Myslíte si, že pro pár loků limonády nebo piva se svět nezboří? Že hloupé tři bonbóny za den se ani nepoznají? Budete překvapeni, kolik cukru různé potraviny obsahují. Zde je pár příkladů.

  • 1/3 l kolové limonády = 10 lžiček cukru, 152 kcal
  • 1 lžíce medu = skoro 5 lžiček cukru, 64 kcal
  • 3 tvrdé bonbóny = 4 lžičky cukru, 67 kcal
  • 1 lžíce marmelády = skoro 4 lžičky cukru, 51 kcal
  • 1 malá sklenice slazeného kompotu = skoro 13 lžiček cukru, 189 kcal
  • 1/4 l 100 % ovocného džusu = skoro 7 lžiček cukru, 112 kcal
  • 1 malé pivo = 8 lžiček cukru, 124 kcal

Je prostě všude

Že se cukr přidává například do dortů, koláčů a bonbónů, ví snad každý. Ale kromě toho se schovává i v řadě potravin, do kterých byste to neřekli. Jejich chuť není sladká, přesto obsahují této složky velké množství. Typickým příkladem jsou hotové omáčky, kečup nebo hamburgerové žemle.

I když se budete vyhýbat sladkostem jako takovým, skryté zdroje cukru mohou zkomplikovat nejen léčbu diabetu, ale škodit i zdravým - zhoršují pleť, přispívají k mykózám a plísňovým onemocněním, způsobují zažívací potíže a podle všeho ovlivňují dokonce i psychiku. Proto byste je měli znát.

Nezáleží na tom, jestli je cukr přirozený, nebo přidaný. Některá jídla obsahují tolik přirozených sladidel, že se jejich výrobci mohou chlubit tím, že 'neobsahují přidaný cukr'. Nejsou vůbec zdravá a zcela nevhodná jsou pro diabetiky

Pod cizím jménem

Cukr často vystupuje pod falešnou identitou. Dávejte si proto pozor na jeho nejčastější 'maskovací' názvy:

  • glukózový sirup
  • fruktózový sirup
  • agávový sirup
  • melasa
  • kukuřičný sirup
  • med
  • třtinový sirup
  • koncentrovaná ovocná šťáva

Pokud se skrývá za chemický termíny, může název znít jako:

  • sacharóza
  • glukóza
  • dextróza (případně dextrózový sirup)
  • laktóza
  • maltóza
  • fruktóza

Znáte cukrové alkoholy?

Existuje celá řádka sloučenin alkoholové povahy, které mají sladkou chuť. Najít je můžete například ve žvýkačkách 'bez cukru'. Sice nemají takovou kalorickou hodnotu jako cukr sám, a tudíž nejsou pro diabetiky tolik nebezpečné, ale mají jiný negativní dopad na zdraví.

Často způsobují trávicí potíže, jako je nadýmání nebo průjem. Najdete je pod jmény: 

  • sorbitol
  • xylitol
  • mannitol
  • maltitol
  • lactitol
  • isomalt
  • glycerol

U všech potravin si čtěte složení, a čemu nerozumíte, si najděte na internetu. Pokud se vám složení výrobků nelíbí, nedělejte kompromisy a nekupujte je.

(pez)

Zdroj: diabetes.about.com,  family-medicine.ca

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama