Podzimní deprese je užitečná. Nebojte se jí tolik

Počasí je uplakané, listy vadnou a padají, příroda jde spát. A my bychom měli být plní radosti a veselí? Je to vůbec přirozené? Zkuste vzít podzimní "depku" trochu jinak.

Foto: iStock

Za tmy a do deště se vstává určitě jinak, než do prosluněného dne. Menší energie a ospalejší nálada nám pak vydrží až do večera, umocněná procházkou za soumraku. Ale není to tak vlastně v pořádku? 

Dřív lidé žili mnohem víc v souladu s přírodou. Nástup podzimu velel ubrat na aktivitě, odpočívat, přizpůsobit se přírodním cyklům. Dnes se sice snažíme vracet k přirozenějšímu způsobu života, ať už tím, co jíme, nebo jak se chováme, ale na tuto důležitou okolnost jako bychom stále zapomínali. 

Tělo nám to vrací

"Mírný splín nám neuškodí. Naopak nás upozorní na věci, které bychom jinak třeba přehlédli, a umožní nám prožít širší škálu emocí, než je tomu obvykle," vysvětluje psycholožka Vlasta Svobodová. 

Za běžných okolností "bičujeme" svá těla neustálými požadavky na stoprocentní výkony a ještě od sebe žádáme, abychom přitom sršeli radostí. Naše těla nám to pak vrací v podobě častých nemocí, opotřebení, duševních poruch.

Přitom určité zvolnění a zklidnění právě k podzimu přirozeně patří. Stačí si přiznat, že i smutek je součástí života, a trochu té nostalgie si při pohledu za zamžené okno nebo holé stromy vlastně užít.  

Užitečná "depka"

Opak je totiž nepřirozený a ve své podstatě vede jen k prohloubení problému. Zbytečná negativita, kterou známkujeme svoje současné pocity a nálady, nám jen škodí. Podzimní "depka" je prostě normální a vlastně užitečná. Funguje jako pojistka proti "přehřátí" organismu, zaviněnému neustálým zrychlováním způsobu života. 

"Pokud jsou však negativní projevy vaší duše příliš silné, s největší pravděpodobností nejde o důsledek změny roční doby a případně změny času. Příčiny pak bude dobré hledat někde jinde," míní psycholožka. 

Příroda pomůže vždycky

Aby podzimní splín zůstal jen mírnou změnou nálady a nepřerostl v něco vážnějšího, s tím vám mohou poradit následující tipy. V první řadě je nutné analyzovat podstatu depresí a zaměřit se především na řešení konkrétní situace. V takových situacích je vhodné se opět obracet k přírodě, hledat v ní harmonii a rovnováhu. Ticho v lese nebo procházka po břehu řeky pomůže urovnat myšlenky a zároveň vylepší náladu – minimálně zvýšeným přísunem kyslíku.

"Pomoci nám mohou Bio-Bachovky, které jsou ryze přírodní. Získávají se výluhem z květů rostlin a následně se konzervují v bio koňaku. Ve formě esencí určených ke konzumaci, ale i tělových či interiérových parfémů nebo praktických roll-onů, nám pomáhají nalézt rovnováhu a zvládnout i krizové a zátěžové období," připomíná Romana Kotěrová, terapeutka Bachovy terapie.

Doporučuje především esence Deprese, Sebedůvěra nebo Strach – to, proti čemu účinkují, je obsaženo už v jejich názvu. Při užívání esencí se nemusíme obávat jakéhokoli předávkování, každopádně je vhodné užívat 4 kapky čtyřikrát denně, a to buď do nápoje, nebo přímo do úst. Během dne se můžeme podpořit i roll-onem na stres, který nám také pomůže ve stresových situacích.

Využijte také vliv vůní

S tím, aby nám projevy smutku nepřerostly přes hlavu, mohou pomoci i vůně. Často ani nevnímáme, jak ovlivňuje naši psychickou pohodu. Podzimní sychravé počasí ale moc uklidňujících prvků nenabízí, a proto je potřeba připravit si takové prostředí doma.

Na trhu je velké množství aromalamp, éterických olejů a vonných svíček. Nechte na sebe působit povzbuzující vůni citrusů, uklidňující levanduli nebo léčivé dřeviny. Zkombinujte vůni s příjemným světlem a příjemná atmosféra vám určitě pozvedne náladu a pomůže vychutnat krásy podzimu.

Nálada souvisí s tím, co jíte

Teplé letní měsíce v nás automaticky probouzejí chuť na lehká jídla a všudypřítomná nabídka kvalitního čerstvého ovoce a zeleniny zase zajišťuje dostatečný přísun vitamínů. Jakmile se ale počasí ochladí, více nás lákají vydatné masité pokrmy a zelenina se z našich talířů vytrácí. Podle lékařů může být právě to důvodem zvýšené únavy a poruch spánku, a dokonce i skutečných depresí.

Snažte se proto udržet si podíl vitamínů a vlákniny na stejné úrovni jako v létě. I na podzim je k dostání velké množství sezonních surovin, jejichž příprava ale vyžaduje o něco větší kreativitu, než jaká stačí na letní zeleninový salát.

Aby byl podzim krásný

Už na konci minulého tisíciletí se prováděly nejrůznější studie zkoumající vliv pohybové aktivity na deprese. A závěry jsou jasné – sportování zlepšuje náladu. Při pohybu se totiž vyplavují endorfiny, hormony štěstí, které navozují dobrou náladu.

Navíc je pravidelný pohyb účinným bojovníkem proti únavě, která na podzim může dolehnout. Takže vzhůru do toho! Vhodně si sestavte jídelníček a myslete také na doplňky stravy. Například energetické tablety či koncentráty dodávají potřebnou energii, regenerační nápoje urychlují proces zotavení a kloubní výživa nabízí péči pro namáhaný kloubní aparát. 

Mohlo by vás zajímat