Nedejte se zotročit. Staňte se pánem svého času

Nakonec nás čas dostihne všechny. Ale do té doby můžete šéfovat vy jemu, ne on vám.

Foto: iStock

Time management, o kterém píše každá manažerská příručka, často působí jako velká věda. Zbytečně, zvládnout čas se dá se zdravým rozumem jednodušeji a přirozeným způsobem.

Už v Bibli se píše, že každý den má dost svých starostí, nač se trápit tím zítřejším. Nenervujte se proto večer, co vás  čeká druhý den – na to máte ráno. Jistě, zároveň je dobré si udělat přehled po měsících (objednání dovolené, vylepšení domácnosti, návštěva lékaře) a po týdnech (schůzky, úřady, vyřizování), ale na běžný denní rozvrh postačí ranní pětiminutovka. 

Právě proto je zde pět zásad správného zvládnutí času v práci i v soukromí. 

1) Myslete vlastní hlavou

Přestože se může zdát, že se jedná o klišé, opak je pravdou. Právě klidná ranní chvilka – i kdybyste měli vstát o chviličku dřív, ale stačí i krátké soustředění cestou v autobusu, které bude mít lepší efekt než bezmyšlenkovité poslouchání hudby ze sluchátek.

Dáte si dohromady, co vás ten den čeká. Koneckonců, spousta úkolů, povinností, ale i příjemných záležitostí se objevuje nenadále a den předem, natož týden, po nich nebylo ještě ani památky. Teprve pak, když vidíte den jasně před sebou, se můžete rozhodnout, co je priorita a co vlastně může klidně počkat.

2) Mít přehled je základ

To, co si dáte dohromady v hlavě, si nemusíte všechno pamatovat ještě za hodinu. Nejefektivnější je svůj vlastní denní "to do list“ přehledně zaznamenat. Rovnou namístě můžete použít kvalitní mobilní aplikace, většina lidí však stále nedá dopustit na klasické diáře a plánovače, nad nimiž je lepší sednout si ke stolu.

K dostání je nespočet druhů a designů, my si v poslední době oblíbili úkolovník s poznámkovým blokem od výrobce Clever Minds, díky kterému máme přehled o každodenních úkolech a zároveň prostor pro zaznamenávání poznámek ze schůzek a projektů.  

3) Jděte na to 

Nic neodkládejte, prostě začněte podle toho, co je nejvíc důležité a nejvíc hoří. Oblíbená prokrastinace se podle nových výzkumů univerzity v Calgary týká třetiny všech lidí. Možná si proto myslíte, že jde o neškodnou věc, ale opak je pravdou. "Prokrastinace může vyústit ve stres, pocit viny, psychickou krizi a ztrátu produktivity. V krajním případě pak může dojít k depresi, kdy jedinec přestane své povinnosti plnit úplně," vysvětluje osobní kouč Aleš Kalina.

Neodsouvejte ani úkoly, do kterých se vám tak úplně nechce. Tak byste se k nim nedostali nikdy. "Výzkum jasně ukazuje, že lidé více odkládají ty činnosti, které nemají rádi. Mnoho lidí se ale chorobně vyhýbá i činnostem, které je baví. Typickým příkladem jsou právě studenti, kteří se nemohou přimět k napsání práce i přes to, že je téma i celé studium mimořádně zajímá," upozorňuje Tatiana Malatincová, autorka projektu Nejsme líní, který se zkoumáním prokrastinace zabývá. Vězte, že s každým odškrtnutím se dostaví nenahraditelný pocit zadostiučinění.

4) Nepřetrhněte se 

Toto pravidlo platí nejen v zaměstnání, ale i doma. Často neradi přenecháváme práci druhým ve strachu, aby byla dobře odvedena. Pokud jim však vysvětlíte, co přesně po nich chcete a jak to má být provedeno, není důvod jim nedůvěřovat. Něco mohou určitě zařídit kolegové nebo podřízení, a i v rodině se jistě najde někdo jiný, kdo dá nádobí do myčky nebo přinese brambory. 

Pak se budete moci plně soustředit na ty úkoly, které vyžadují vaši pozornost. Než abyste dělali tisíc věcí pouze napůl, dělejte raději jen něco, ale pořádně. Neslibujte to, co víte, že nemůžete stihnout, a nebojte se říci NE. 

5) Nedejte se rušit

"Teď nemůžu, píšu (žehlím, počítám, kontroluju... cokoliv), věnovat se ti budu hned potom." Tak má vypadat správná odpověď, když na něčem děláte a někdo po vás něco chce. Nedejte se vytrhovat ani lidmi, ani okolím. Vytvořte si ideální podmínky pro dokončení každé práce. Vypněte televizi, odložte telefon a přestaňte sledovat, kolik zhlédnutí má video dvou roztomilých koťátek. Právě tyto rušivé elementy, které odvádějí vaši pozornost, mají za následek zbytečné prodloužení doby, kterou nad danou činností strávíte.

Abyste si mohli vážit vlastního času, musíte si vážit sami sebe. Denně si proto vyhraďte pro sebe čas a nenarušujte jej přemítáním o práci a povinnostech, stresováním a pod. Klidná mysl vám později pomůže se více soustředit a zefektivní každou činnost. 

Mohlo by vás zajímat