Jak si nezničit klouby ani při sportu a běhání

Českem hýbe běhání, ale spoustě lidí pak pohyb znemožní bolest. Začíná Týden kostí a kloubů, pojďme si o tom promluvit.

Foto: Thinkstock

O bolestech a onemocnění kloubů se mluví často, ale ne všichni znají rozdíl mezi revmatismem, artritidou, artrózou či osteoporózou. Vždycky nás bolí klouby, ale jak to vlastně je?

Revmatických chorob, které vznikají na podkladě genetickém, metabolickém č i degenerativním je mnoho, něco přes dva tisíce. Mezi ně patří i revmatoidní artritida, která postihuje nejčastěji ženy. Jde o  systémové autoimunitní onemocnění, takže může postihovat i jiné orgány. Není tedy nemocí ze zátěže ani z prochladnutí, jak si lidé často myslí. Faktem ale je, že příčina není známá. 

Ale tuhle znáte

Artróza je degenerativní onemocnění vznikající z důvodu nadměrného opotřebení chrupavky tvořící styčnou plochu mezi klouby. Z tohoto důvodu často postihuje velké nosné klouby dolních končetin jako je kolenní nebo kyčelní kloub a objevuje se i u mladých. 

Zhoršit si ji tak můžeme sami svým životním stylem, a ano, i nadměrnou zátěží třeba při sportu, například právě běháním.. Nechytejte se toho však jako výmluvy, proč se věnovat gaučingu. "Pravidelný pohyb kloubům rozhodně prospívá. Díky němu se zlepšuje flexibilita a elasticita kloubního pouzdra, zpevňují se okolní svaly a vazy, kloub je stabilnější a odolnější," vysvětluje doktorka Michaela Tomanová, primářka  Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

Když to v chrupavce "chrupne"

Nadměrná zátěž pohybového aparátu pak může mít za následek opotřebování chrupavky v přetěžovaných kloubech. K běhání bychom tedy měli přistoupit s rozmyslem: kromě správného výběru terénu (ne tvrdý podklad) a běžeckých bot je dobré si uvědomit, zda bychom neměli nejdřív pár kilo shodit jinak. A pak teprve vyběhnout. 

Podobně je tomu u sportů jako squash, tenis, aerobik, zumba, fotbal, basketbal či volejbal. Mezi pohyby, které zvyšují riziko osteoartrózy, patří zejména dřepy, prudké nárazy, dopady, výskoky, klečení, náhlé změny pohybu či dlouhé stání.

Bolest varuje, poslechněte ji

"Začnete-li při sportu skutečně pociťovat bolest, je to jasné znamení, že něco není v pořádku. Bolest totiž velmi často signalizuje poškození kloubu. Klouby proto nepřetěžujte a vyvarujte se švihu či bolestivého dotahování pohybu. Trpíte-li při provádění určitého cviku přespříliš, není pro vás nejspíš svou intenzitou či typem vhodný a měli byste raději zvolit jiný. Pokud i tak problémy přetrvávají, poraďte se s odborníky", doporučuje rehabilitační lékař. Pavel Drbal z Centra preventivní medicíny v Praze. 

Mechanismy zajišťující regeneraci chrupavky, pak při častém přetěžování a opotřebování nestíhají tyto ztráty nahrazovat. Důsledkem toho vznikají takzvané chondropatie, neboli zmenšení vrstvy chrupavky v kloubu. A od těch je k osteoartróze už jen pouhý krůček. 

Záchrana v podobě kolagenu

Zastavit tento trend může pomoci speciální kloubní výživa. Už významná evropská léčitelka a lékařka sv. Hildegarda z Bingenu ve dvanáctém století rozvedla známou Hippokraovu radu "Tvoje strava budiž Tvým lékem" a doporučovala na opotřebované klouby polévku z telecích nebo vepřových nožiček, tedy extrakt z kolagenu.

Mezi prvními lékaři, kteří se u nás i ve světě zabývali působením kolagenu na choroby pohybového aparátu, byl český profesor Milan Adam. Zjistil, že jen specifické kolagenní peptidy s molekulovou hmotností asi 3000 Da, jsou schopné přimět chrupavčité i kostní buňky k produkci mladých kolagenních řetězců, což přispívá k výživě buněk pojivových tkání kloubů a ke zvýšení syntézy fyziologického typu kolagenu o sto procent.

Mohlo by vás zajímat