Mýty a fakta: Tyhle potraviny náladu rozhodně nezlepší

Jíme z nudy, z radosti i smutku, hlad je často až tím posledním důvodem. Podvědomě totiž víme, že jídlo ovlivňuje naši náladu.

Foto: Shutterstock

Uvědomovat si, co jíme, není potřeba pouze pro fyzické, ale i psychické zdraví. Některé potraviny ovlivňují náš duševní stav mnohem víc, než bychom si dokázali představit.

Tušili jste, že jedním z nejčastějších důvodů tloustnutí je únava a stres? Právě na ně totiž 'zabírají' právě ty potraviny, kterým bychom se měli vyhýbat: tučné a plné sacharidů všeho druhu. Proto při špatné náladě a zklamání tak snadno sáhneme po čokoládě. Ale to není všechno.  

Proč vlastně jíme?

Podle hlavní výživové poradkyně Naturhouse Věry Burešové je hlavním důvodem samozřejmě doplnění energie. Ale jídlo má v naší společnosti i jiné místo. Pojí se nám s ním životní rituály a oslavy, vzpomínky, emoce a dokonce i lidé.

Každý z nás si pamatuje na jídlo z mateřské školky, které nám učitelky nutily, ale my ne a ne otevřít pusu. Stejně tak kdo z nás jako dítě nedostal od babičky za odměnu karamelku? Chodíme na pracovní obědy, životní situace slavíme příjemnou večeří nebo dortem a na návštěvu obvykle nosíme s kytkou i bonboniéru. Odpověď na otázku "Proč jíme?“ je tedy mnohem obšírnější.

Jídlo jako jed

Pokud se zaměříme na jednu surovinu nebo jeden typ stravy - ať je sebezdravější, poměrně krátce se nám přejí a zároveň se stává pro tělo jedem. Tělu pak chybí další látky, strádá a samozřejmě tak ovlivňuje i psychický stav,

Pádným důkazem je třeba tzv. syndrom čínské restaurace. Po jídle plném sójové omáčky a glutamátu, které obsahují nejen nechvalně známé čínské polévky, ale jídla z čínských fast foodů, mnoho lidí trpí bolestmi žaludku i hlavy, pocením, bušením srdce, objevuje se svědění a někdy objeví stav připomínající astmatický záchvat. A po tom všem následuje deprese, tím častější, čím častěji těmto lahůdkám holdujeme. 

Špatné stravovací návyky mají z dlouhodobého hlediska devastační vliv nejen na naši fyzickou schránku, ale i mentální zdraví. "Pozornost bychom ale měli věnovat  potravinám, které z nás vysávají energii a připravují nás o pohodu. Jednoznačně to jsou jídla plná éček a chemikálií, výrobky z bílé mouky, jakékoli pokrmy připravované smažením v tuku, sladkosti a samozřejmě alkohol," doplňuje Petra Skalská, poradkyně pro výživu PestryJidelnicek.cz

Pro lepší náladu

Ne vždy to tak funguje, ale všichni máme jedno jídlo, které nám okamžitě zlepší náladu. Automaticky saháme po sladkém, ale tady se vyplatí vybočit ze zajetých kolejí. "Příliš mnoho cukru vyvolává deprese," varuje Věra Burešová. Velmi pozitivně na psychiku působí banány, mandle, ořechy, semínka a řapíkatý celer.

Cukr a tuky nás sice umí rozveselit, ale je to jen krátkodobý účinek s velkým rizikem závislosti. Pokud opravdu "potřebujete" nějakou sladkost, vybírejte si velmi pečlivě. Ideální je kvalitní hořká čokoláda, ale ne více než jeden dva čtverečky.

Je za tím chemie

Banány jsou skvělým zdrojem draslíku, který podporuje okysličování krve, a to napomáhá k uvolnění a pohodě. Na hořčík, jehož nedostatek vede k většímu prožívání stresu a psychické zátěže, je zas bohatý například ananas, brokolice či luštěniny.

Další látkou, která nám zlepší náladu a dokonce i pleť, je zinek. Obsahují ho například slunečnicová a dýňová semínka, oves a pohanka. Vitaminy skupiny B najdeme v mandlích, ořeších a rostlinných olejích. Bez vitaminu B1 se cítíme vyčerpaně a smutně.

Nabijte se hned po ránu

Blanka Szabó, odbornice na správné stravování PestryJidelnicek.cz, doporučuje ovesné vločky a to hned po ránu v podobě zdravé snídaně ve formě kaše nebo zasyrova s jogurtem a ovocem. Vločky navíc mají  nízký glykemický index- sacharidy se uvolňují do těla postupně, energie tak brzy nevyprchá a necítíme hned zase hladu

Také vitamín C je pro nás velmi prospěšný, a to nejen z hlediska imunity. Je silným antioxidantema pomáhá při vylučování hormonu štěstí - serotoninu. Najdeme ho nejen v listové zelenině, řapíkatém celeru, šípku, červené paprice, černém rybízu, kiwi či brokolici. Větší dávka takového jídla nás nabije životní energií takřka okamžitě. 

Alkohol i energy drinky škodí

Občas se to zdá jako dobrý nápad, ale alkohol stejně jako sladké nápoje si se špatnou náladou opravdu příliš nerozumí. Pomáhají jen krátkodobě: Alkohol zlepšuje náladu, energy drinky dodají energii, sladké limonády zaženou chuť na sladké a díky spoustě cukru je vám lépe na těle i na duchu.

Jenže pokud si budete takhle pomáhat pravidelně, brzy vás to dožene. "Kromě případné bolesti hlavy a nevolnosti dokáže alkohol stejně jako větší množství kávy, slazené a energetické nápoje dlouhodobě vyčerpávat nervový systém a vést i k dalším zdravotním problémům," říká výživová specialistka Věra Burešová.

Po všech těchto nápojích včetně alkoholu člověk snadno přibere, a to rozhodně náladu nezlepší. Ideální alternativou jsou čaje nebo matcha tea.

Co ovlivní sex? 

Odborníci opět jmenují 'staré známé': mastná a příliš slaná jídla i sladké. Ničí jak imunitní systém, ale i libido. Ucpávají tepny, což snižuje přívod kyslíku do orgánů, včetně těch pohlavních. Cukr může ovlivnit i plodnost, protože snižuje schopnost produkovat bílé krvinky nutné pro tvorbu spermií a vajíček.

Možná vás překvapí, že náladu na sex zřejmě snižují kukuřičné lupínky. Logiku to má: jejich vynálezce John Harvey Kellogg byl známým zastáncem sexuální abstinence. Dokonce zkoumal vliv stravy na omezení pohlavního pudu u zvířat - a vyšla mu právě... kukuřice. 

Mohlo by vás zajímat