reklama
 

Jak vypnout mozek? Pomůže dýchání a smyslové vnímání

Převracet v hlavě jednu událost ze všech stran umí kdekdo, ale udělat radikální "switch off" za všech okolností, to už vyžaduje určitou mentální zdatnost.

Foto: iStock

Každý to máme jinak. Někdo "vypne" plením záhonku, jiný posloucháním hudby, sexem, masáží nebo procházkou. Já osobně dokážu nemyslet na nic při focení nebo při hraní se svým synem. Existují ale obecné principy, díky kterým máte relax mozku na dosah?

Sedmdesát tisíc myšlenek denně

"Říká se, že když chcete svého nepřítele porazit, musíte si z něj udělat přítele. Tahle válečná technika je poměrně dobře využitelná i ve světě naší psychiky. Pokud chcete získat nadvládu nad svým mozkem, musíte jej nejdříve trochu poznat a vědět, jak funguje. Náš mozek vyprodukuje sedmdesát tisíc myšlenkových sekvencí za den, a 'pouze' tisíc z nich je v našem vědomí. Zbývající myšlenky probíhají v podvědomí, ve kterém jsou uloženy všechny prožitky z minulosti.

Pokud stále nad něčím přemýšlíte, může to znamenat, že se vám z nevědomí derou na povrch informace, které nemáte na vědomé úrovni zpracované. Může to být stará křivda nebo nepříjemný prožitek, které vám způsobují neuzavřený kruh přemýšlení. V případě, že se k některým myšlenkám neustále vracíte, uvědomte si, že je musíte zpracovat a dát jim určitý závěr. Pokud se vám to nedaří, vyhledejte psychoterapeuta nebo kouče, který vám se zpracováním tématu může pomoci," vysvětluje vztahová koučka Lenka Černá.

Jak být přítomný?

Lenka Černá

Lenka Černá

Čtrnáct  let se věnuje osobnímu růstu, koučinku a zdravému životnímu stylu. Je majitelkou privátní kliniky PURE CLINIC v Praze. 

Moderuje vlastní pořad RESTART ŽIVOTA na TV Stream, jehož cílem je snižovat spotřebu antidepresiv a dalších léků pomocí praktických koučinkových rad a tipů. 

Specializuje se na koučink při řešení depresí, životní nerovnováhy a psychosomatických obtížích. Pomáhám lidem v oblasti partnerských vztahů, při hubnutí a změně životního stylu. 

Založila Školu pro Ženy, která se specializuje na pomoc ženám v důležitých životních oblastech.

Mozek neumí zůstávat v přítomném okamžiku a neustále bloudí v minulosti nebo budoucnosti. Záleží na nás, jestli máme chuť sami sebe ničit výčitkami, vzpomínkami, které nezměníme, katastrofickými scénáři, nebo zda se budeme snažit držet své JÁ v přítomném okamžiku: 

1) Dech

Propojuje mysl s tělem a udržuje nás v přítomném okamžiku. Někdy ve zklidnění myšlenek pomáhá jednoduchých deset hlubokých nádechů a výdechů.

2) Využití pěti smyslů 
Když se budete koncentrovat na to, co právě teď cítíte, vidíte, slyšíte, nahmatáte a jakou máte chuť v ústech - podaří se vám poměrně dlouhou dobu udržet v přítomném okamžiku a netrápit se zbytečnými myšlenkami.

3) Pohyb 
Díky aktivnímu pohybu se daří zastavit tok myšlenek a být v přítomnosti.

Využívejte pravou hemisféru

Většinu dne zaměstnáváme levou hemisféru, která je zodpovědná za logické myšlení a analýzu. "Pokud chcete vypnout a nepřemýšlet, musíte se naučit přepínat do hemisféry pravé, která je naopak zodpovědná za kreativitu a emoce. Zkuste například vařit, péct, tančit, kreslit, dělat ruční práce, pracovat se dřevem nebo zemí. Všechny tyto činnosti aktivují právě naši pravou hemisféru a ta levá si konečně odpočine," dodává Lenka Černá.

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama