Jak se člověk stane homosexuálem? Jen v genech to není

Dohady o jejím původu jsou staré jako homosexualita sama. Jak se vlastně stane, že se člověk orientuje na stejné pohlaví?

Foto: Isifa/Thinkstock

Dohady o jejím původu jsou staré jako homosexualita sama. Jak se vlastně stane, že se člověk sexuálně orientuje na stejné pohlaví, jako má sám?

S odpovědí nyní přišli vědci z USA:  jen geny za to nemohou - ovlivňují její vznik maximálně ze 40 %. Navíc se nedá přesně určit, které geny by to měly být.  Co je tedy příčinou?

Homosexuální gen neexistuje

Ví se, že homosexuální chování se dá naučit, ale homosexualita bývá považována za vrozenou. Přesto její původ není známý a asi hned tak nebude. Geny však zřejmě za všechno nemohou a rozhodující jsou jiné vlivy. "Geny ovlivňují orientaci jen omezeně a různě," zdůrazňuje jeden ze spoluautorů studie doktor Alan Sanders z Northwestern University. Podle něj by bylo zjednodušením předpokládat, že existuje "homosexuální gen".

Doporučujeme: Téma: Homosexualita

Na počátku 20. století s rozvojem genetiky se po objevu DNA objevila i genetická teorie homosexuality. Podle ní je budoucí sexuální orientace jedince dána působením různě vysoké hladiny pohlavních hormonů na zárodek, podobně jako hormony určují pohlaví vznikajícího jedince.

Později však několik vědeckých výzkumů potvrdilo teorii o biologickém původu homosexuality. Prokázalo se, že heterosexuální a homosexuální muži mají část mozku odlišnou. Homosexuálové mají větší tzv. kalózní těleso (corpus callosum), které spojuje pravou a levou hemisféru a funguje mezi nimi jako důležitý nervový vodič.

Podobnost mozků také nevysvětluje všechno

Kalózní těleso je u žen mnohem větší než u mužů, takže se jedná o důkaz, že gayové mají mozek víc podobný ženskému. Také mozky lesbických žen a heterosexuálních mužů jsou si podobné. Nepodařilo se ale zjistit, zda rozdíly v poměrné velikosti stran mozku jsou vrozené, anebo vznikají během těhotenství v důsledků vystavení určitým hormonům, například testosteronu.

Náš tip: Nikdy nebudu mít vnoučata? Jedina dcera je lesbička!

Zásadní otázku se tedy zodpovědět nepodařilo a po novém výzkumu je odpověď ještě vzdálenější. V nové studii  totiž vědci z univerzity v americkém Illinois zkoumali čtyři stovky gayů a zjistili, že sexuální preference závisí přinejmenším na dvou chromozomech. Určitý vliv má oblast chromozomu X zvaná Xq28, ale vědci neví, kolik z mnoha genů se tam nachází ani kolik podobných existuje jinde v celé genetické informaci člověka.

Dědí se po matce?

Význam na sexuální chování má údajně i chromozom 8, ale ani jeho úlohu vědci odhalit nedokázali. Každopádně jde o vliv matky, protože chromozom X je na muže přenášen výlučně od matek.

"Sexuální orientace nemá nic společného s volbou," rozhodně však tvrdí druhý ze spoluautorů studie Michael Bailey, psycholog z illinoiské Northwestern University. Dodává však, že ačkoli geny na ni mají vliv, samy o sobě nejsou ani dostatečným, ani nezbytným faktorem při "stanovení" homosexuální orientace muže. Podle jeho výzkumníků rozhodují genetické faktory o tom, zda bude muž gay, nebo heterosexuál jen z 30 až 40 %.

Výchovou to není

Tyto výsledky potvrzují zjištění méně rozsáhlé studie, která způsobila nejen ve vědeckém světě šok už před 20 lety. Tehdy doktor Dean Hamer z amerického National Cancer Institute zjistil, že homosexualita se dá zdědit. Přes 33 ze 40 bratrů zkoumaných osob byli také gayové a větší než průměrný výskyt homosexuality byl zaznamenán i u příbuzných z matčiny strany.

Podle Baileyho mají na mužskou homosexualitu největší vliv faktory, které nejsou v naší DNA. "Nezaměňujte je ale za společenské faktory," dodal na adresu těch, kteří si myslí, že za homosexualitu může "špatná výchova".