Jak mluvit s doktorem při léčbě? Jako s partnerem!

"Co ti doktor řekl?" "Já vlastně nevím ..." Někdy se nám v ordinaci jakoby zastaví mozek. Naučte se jednat s doktorem jako se sobě rovným.

Foto: Shutterstock

Někdy je to chyba lékaře - mluví odborně nebo naopak vám nemá chuť příliš vysvětlovat. Jindy si za to můžeme sami - jsme tak nervózní, že se s námi těžko jedná.

"Pacienti si často myslí, že jsem věštec. Ale abych mohla vůbec pátrat po příčinách jejich potíží, musí mi ty problémy aspoň správně popsat," říká praktická lékařka z Prahy, která ale nechce být jmenovaná. Bez dobré komunikace přitom nelze vést léčbu správným směrem. 

Než půjdete k lékaři

Bez dostatečné komunikace mezi pacientem a lékařem může dojít ke stanovení nesprávné diagnózy nebo jsou prováděny testy, kterých není zapotřebí. Než tedy půjdete k lékaři, připravte si, co budete říkat. Měli byste si promyslet:

  • které potíže vás nejvíce trápí (bolest hlavy, závratě, otoky nohou, bolest zad)
  • jak dlouho potíže máte (měsíc, týden, dva dny)
  • zda je intenzita potíží (například bolesti) stále stejná nebo se mění
  • zda je bolest (potíž) a její intenzita na něčem závislá (na jídle, na fyzické nebo psychické zátěži, na horku, chladu)
  • zda se bolest (potíž) objevuje v jednom místě, nebo se někam šíří
  • jaký má bolest charakter (tupá, pálivá, bodavá, svíravá)
  • jaké je vaše vlastní vysvětlení potíží (jaký je váš "příběh" o potížích)
  • jak jste se snažil potíže mírnit (analgetika, jedlá soda, klid, obklady)
  • jak potíže na vaši léčbu zareagovaly
  • měl jste už někdy tyto potíže
  • měl tyto potíže někdo ve vaší rodině
  • jaké nemoci se vyskytují ve vaší nejbližší rodině (například matka má cukrovku, otec má vysoký tlak, babička měla rakovinu prsu) – toto je zejména nutné, pokud jdete k tomuto lékaři poprvé
  • byl jste s těmito potížemi už u nějakého lékaře
  • máte nějakou alergii na léky nebo jiné látky (potraviny, kosmetiku)
  • s jakými nemocemi se léčíte a jaké užíváte trvale léky (toto je nutné vědět zejména při první návštěvě u specialisty, praktik by měl mít o vašem zdravotním stavu přehled)

A když už jste v ordinaci

Lékaři nemívají pověst nejlepších posluchačů. Zahraniční výzkumy dokonce prokázaly, že pacienty přerušují v jejich vyprávění už obvykle po pouhých sedmnácti vteřinách.  

Sami doktoři si totiž často stěžují, že na své nemocné nemají dost času - pojišťovny jim to nedovolí. Průměrná doba, kterou pacient stráví v ordinaci, se totiž pohybuje jen kolem patnácti minut, přičemž velkou část návštěvy zabere "papírování". Drahocenný čas je tak zapotřebí důkladně využít.

Jestli vidíte, že lékař je opravdu ve velkém presu, je mnohdy lepší se přeobjednat na jindy. Když ale vidíte už při několikáté návštěvě, že opravdu neposlouchá a nechce z vás mít při léčbě partnera, ale jen "klienta", pak je asi nejlepším řešením najít si jiného.

Mluvte, ale k věci

Rozhovor s lékařem však tvoří základní pilíř správně vedené léčby, proto se  na něj připravte důkladně připravte. 

Vytvořte si priority. Během návštěvy v ordinaci se může stát, že nedostanete prostor na všechny své dotazy. Vyberte si raději předem ty nejdůležitější a ve vhodnou chvíli je lékaři předneste.

Podělte se o svůj příběh. Nevysvětlujte své problémy jako soubor příznaků, ale uveďte je do širšího kontextu. Řekněme, že vás třeba trápí bolest břicha a chcete provést magnetickou rezonanci. Odborník spíš vyslyší vaši žádost, jestliže uvedete, že váš blízký příbuzný měl rakovinu střev. 

Ptejte se. Kdo neshání informace, nic se nedozví. Kladení otázek vás vtáhne do procesu spolurozhodování. Pátrejte například, jestli k určitému postupu neexistují alternativy či jaké může mít léčba nežádoucí účinky. Zkrátka se lékaře ptejte na vše, co vás v souvislosti s vaší diagnózou zajímá.

Nebojte se přerušení. Pokud odborník váš hovor stopne, neznamená to automaticky, že neposlouchá. Vaše povídání totiž často může nevědomky odbíhat od důležitých informací k těm nepodstatným.

A co soukromí? 

Ujistěte se také, zda to, o čem s lékařem mluvíte, zůstane jen mezi vámi. Například "výslech" už na recepci, náhlý příchod nějaké další osoby do ordinace  nebo hlasitá konverzace s doktorem, která je slyšet do čekárny – tak jednoduchý je možný únik důvěrných informací. Stále častější tak bývá ve zdravotnických zařízeních včetně nemocnic užitečná nová technologie maskování zvuku, takzvaný sound masking, který pomáhá zajistit pacientům soukromí..

Dokáže překrýt rušivé zvuky a prostory akusticky zklidní. Jak to ale vlastně funguje? Jde o jednoduchý princip, který využívali již staří Římané, kteří své domy odstiňovali od rušivé ulice zvukem fontány. Moderní maskování zvuku pracuje tak, že do požadovaného prostoru vysíláte uniformní tichý zvuk připomínající šum větru. Je upravený do pásma lidské řeči a optimalizovaný, aby překrýval probíhající komunikaci. 

Pokud tuto moderní a užitečnou technologii váš lékař nebo zařízení nemá, trvajte na jiném zajištění ochrany vašich důvěrných informací. Máte na to právo.