Desatero pro zdravé ledviny aneb jak nemoc rozeznat?

Bolí tak, že se vám dělá nevolno od žaludku. Nenechejte to dojít až tak daleko a dělejte všechno, aby vaše ledviny zůstaly zdravé a bez kamenů.

Foto: Isifa/Thinkstock

V tomto světle poněkud omšelý termín "pitný režim" dostává nový význam. Právě ten, respektive nedostatečný příjem tekutin, je vedle vysokého tlaku a přílišného množství kyseliny močové v krvi z nevhodného jídla hlavním viníkem nemocí ledvin.

Podle statistiky má každý z nás Čechů a Češek 12procentní "šanci" onemocnět ledvinovými kameny. Ty provázejí lidstvo podle starodávných vyobrazení už od nepaměti, ale v posledních dvou desetiletích se jejich výskyt zvyšuje. Jistě uhádnete, že jde o důsledek nevhodného životního stylu včetně nadváhy.

Pokrok nezastavíš

Ledvinové kameny (existuje víc druhů, ale to ponechme odborným webům) se vytváří ve chvíli, kdy minerály a další kamenotvorné látky v moči dosáhnou nerovnováhy nebo vyšší koncentrace a krystalizují.

"Většina krystalů je drobná a odchází močí bez problémů z těla ven. Za nepříznivých podmínek se však z krystalů vytvoří velké kameny, které mohou blokovat močové cesty, protože jimi prostě neprojdou. Následkem bývá silná bolest a je nezbytné lékařské ošetření," popisuje doktor Aleš Petřík z Urologické kliniky VFN v Praze.

Jak poznat nemoc ledvin?

K nejčastějším příznakům urologických onemocnění patří potíže při močení (jako je častější nucení na močení ve dne nebo v noci, neschopnost udržet moč, slabší proud moči, bolesti při močení), případně bolesti v podbřišku nebo v bederní krajině. Příznakem závažného onemocnění může být i nález krve v moči. Objeví-li se tyto příznaky u žen či mužů, měli by vyhledat urologa, který je vyšetří a zjistí příčin

"Bolí to?" napadne asi každého, kdo se s problémem potýká. Urolog Petřík však uklidňuje: "Léčba představuje jednu z převratných změn v medicíně." Dnes je většina urologických operací prováděna endoskopicky.

"Ani k odstranění ledvinového kamene už není nutná otevřená operace, provádí se endoskopické odstranění nebo drcení takzvanou rázovou vlnou. Přesto je samozřejmě nejlepší prevence," potvrzuje i profesor Marek Babjuk, přednosta Urologické kliniky nemocnice Motol.

Minerálky nebo pivo? Obojí!

S pojmem prevence jsme se zase dostali k dostatku tekutin. Člověka napadne, jestli ale třeba minerálky problém spíš nezhorší. "Není to pravda. Minerální vody do pitného režimu naopak patří, protože kromě tekutin dodávají tělu i důležité minerální látky, které mimo jiné přispívají k urologickému zdraví," vysvětluje doktor Petřík. 

Nevhodné jsou spíš nápoje obsahující kyselinu fosforečnou – tedy kolové nápoje nebo cukr. Urologie je však zato jednou z mála ordinací, kde vám občas doporučí pít pivo.

 

Od tohoto týdne mohou lidé nad 50 let, kteří se léčí s cukrovkou, onemocněním srdce a cév nebo vysokým krevním tlakem, absolvovat nově zavedené preventivní vyšetření funkce ledvin. "Prevence onemocnění ledvin byla v ČR doposud nedostatečná, proto si od nově zavedeného preventivního vyšetření funkce ledvin slibujeme, že ubyde pacientů, kteří se dostávají do lékařské péče pozdě. Byl bych rád, aby lidé stejně jako se ptají svého lékaře na hladinu cholesterolu, se ptali i na to, jak jim filtrují ledviny,“ říká profesor Vladimír Tesař, místopředseda České nefrologické společnosti.

A co dál můžeme udělat pro zdravé ledviny?

Miroslava Matějková, registrovaná nutriční terapeutka z Všeobecné fakultní nemocnice Praha, doporučuje: 

  1. Vypijte minimálně 2 litry tekutin a při nadměrném pocení, zvýšené tělesné námaze, dlouhodobém pobytu v horkém prostředí nebo průjmu příjem tekutin úměrně zvyšte.
  2. Příjem tekutin během dne rovnoměrně rozdělte do menších dávek (pijte zhruba ve dvou až tříhodinových intervalech).
  3. Před spánkem vypijte přibližně 0,5 litru tekutin a tekutiny doplňujte i po noční cestě na malou.
  4. Pijte především přírodní vodu bez obsahu cukru a chemických přídatných látek (měla by tvořit polovinu přijatých tekutin).
  5. Do každodenního pitného režimu zařaďte přírodní minerálky (slabě i středně mineralizované vody můžete pít dlouhodobě).
  6. Pitný režim by měl být pestrý, proto střídejte i bylinné čaje, ovocné šťávy (nejvhodnější je 100% pomerančová) a mléko.
  7. Omezte příjem alkoholu.
  8. Stravujte se střídmě a rozmanitě (ideální je středomořská kuchyně), nepřekračujte svůj optimální energetický příjem (hodnoty BMI by se měly pohybovat v rozmezí 20 až 25).
  9. V jídelníčku omezte denní příjem živočišných bílkovin na nejvýše 0,8 až 1 g na kg tělesné hmotnosti.
  10. Omezte také příjem soli na nejvýše 4 až 5 g za den, věnujte pozornost složení potravin (mohou obsahovat sůl v podobě stabilizátoru, konzervantu, dochucovadla nebo barviva). 

Mohlo by vás zajímat