10 tipů, jak ve zdraví a s dobrou náladou přežít podzim

Mnoho z nás upadá do depresivních stavů, jakmile se ochladí, dny se začnou krátit a hezké počasí se sluníčkem je v nedohlednu. Ale nekazte si tím náladu.

Foto: iStock

I podzim se dá přežít v pohodě. Jen je třeba vědět, jak na to. Vyzkoušejte deset jednoduchých tipů, jak nastartovat imunitu a vyvarovat se špatné náladě. 

1) Vytvořte si plán

Naplánujte si činnosti, které byste na podzim chtěli podniknout. Mohou to být nejen sportovní aktivity - i teď se dá jezdit na kole nebo na bruslích. Můžete se také vypravit na výlet do přírody, která začíná hrát všemi barvami. Dobrou volbou je i pestrý kulturní program. Divadelní sezóna již začala, tak proč nenavštívit nějaké pěkné představení nebo muzikál? A samozřejmě sledujte také filmové premiéry, a pokud vás nějaká novinka zaujme, domluvte se s kamarády a jděte společně do kina. 

2) Myslete na domácí pohodu 

Domácí relaxaci dost často opomíjíme, ale to je velká chyba. Hezky si doma ukliďte, protože čisté prostředí vám navodí tu správnou atmosféru. Zapalte si svíčku, uvařte něco dobrého a na chvíli se přestaňte nervovat z práce nebo ze školních povinností. Přečtěte si hezkou knihu, pusťte si dobrý film nebo muziku kterou máte rádi. Nebo si pozvěte přátele a v klidu domova s nimi proberte všechny novinky. Relaxovat se dá samozřejmě i aktivně – zkuste saunu nebo tělocvičnu. 

3) Očista organismu

Mnoha lidem při slovu detoxikace nabíhá kusí kůže, ale není nutné se jí bát. Nejenže se nejedná o žádný drastický způsob vyčištění vašeho těla, ale z výsledku nakonec budete mít skvělý pocit, který vám pomůže překonat depresi z přicházejících sychravých dnů. Na podzimní období vás nejlépe připraví lehký půst, a ačkoliv z něj jde tak trochu strach, je velice prospěšný – stačí jen vědět, jak na něj. Každý si hned představí šílené hladovění, ale to by nezvládlo ani vaše tělo, ani hlava. Zkuste ze začátku vždy jeden den v týdnu pít ovocné či zeleninové šťávy. Pokud na vás však přijde hlad, můžete je doplnit např. vařenou rýží nebo luštěninami. Během půstu je také potřeba odpočívat a hýčkat své tělo, protože také vaše psychika bude ovlivněna detoxikací. 

4) Nové návyky 

Co takhle vytvořit si nějaký zdravý návyk? Zkuste si je sepsat na papír. Pamatujte, že návyk vzniká v momentě, kdy činnost opakujete 21 dní bez vynechání jediného dne. Od 22. dne už budete danou aktivitu dělat naprosto automaticky. Může to být zdravá snídaně, pohyb na čerstvém vzduchu, péče o tělo, běh nebo rychlá chůze apod. 

5) Nezapomeňte na tekutiny

Aktivní pohyb, sport, pobyt v přírodě nebo například otužování – to vše posiluje naši imunitu a pomyslně ji nabíjí energií, aby se jako ochranný štít vyrovnala s jakoukoliv hrozbou. Dodržování pitného režimu zajišťuje vyplavování škodlivých látek z těla, čímž pomáhá k detoxikaci organismu a zabraňuje dlouhodobému přetížení imunitního systému. Odborníci doporučují konzumaci minimálně dvou litrů vody denně v závislosti na teplotě a vynaložené námaze.

6) Užiteční pomocníci

K posílení imunitního systému před chladnějším počasím skvěle poslouží přírodní látky z hub nebo rostlin, nejčastěji z hlívy ústřičné, rakytníku, zázvoru, česneku či ženšenu. Nezapomeňte ani na vitaminy a minerály. Mezi nejdůležitější vitaminy patří D, C a E; z minerálů jsou to pak zejména selen a zinek. Pokud vaše strava není na tyto látky dostatečně bohatá, zkonzultujte se svým lékařem nebo lékárníkem možnost užívání doplňků stravy s obsahem vitaminů a minerálů. 

7) Vyvážená strava

Jedním z nejdůležitějších aspektů dobré imunity je bezesporu vyvážená strava zásobující naše tělo správnou kombinací důležitých látek a vitaminů, které jsou základními stavebními kameny pro dobrý imunitní systém. Dlouhodobé výzkumy ukazují, že velké množství těchto látek se nachází v mase mořských ryb - a to zejména vitamin D, fosfor a omega-3 mastné kyseliny. Pro našince však konzumace těchto ryb v čerstvém stavu není zrovna levnou záležitostí. Plnohodnotnou náhradu najdete v podobě rybího tuku nebo kapslí obsahujících omega-3 mastné kyseliny. 

8) Trocha špíny není na škodu

Imunita bývá často spojena s otázkou nedostatečné či naopak přílišné hygieny. Pamatujte si, že pokaždé, když se ušpiníte, vyprodukuje imunitní systém více protilátek, které vám pomohou vést lepší boj s nemocemi. Nic se tedy nesmí přehánět - ani příliš časté mytí rukou a nadměrné používání antibakteriálních přípravků. Proto je dobře, když rodiče malým dětem občas umožní se trochu ušpinit, vložit si umazaný prst do úst apod. 

9) Je dobré vědět, co nám škodí

Každý dobře ví, že nadměrná konzumace alkoholu, kávy a případné kouření imunitě zrovna nepřidá. I stres a nezdravá jídla z fast foodů mohou dlouhodobě škodit. Méně známý je fakt, že imunitu narušuje i dlouhodobá samota, nadměrná fyzická zátěž anebo příliš vytopené místnosti na spaní. Příjemný chládek v ložnici pomáhá, ale nic se nesmí přehánět. Například prochladlé horní i dolní končetiny mohou způsobovat častá onemocnění chřipkou či rýmou.

10) S úsměvem jde všechno líp

S přicházejícím podzimem se tedy více zaměřte na podporu imunity pestrou stravou s každodenní dávkou rybího tuku (nebo jednou mořskou rybou týdně). Vyhýbejte se prochladnutí a přidejte si nějakou tu hodinku spánku navíc. Bavte se a smějte se s přáteli, ale nezapomínejte ani na odpočinek. Nakonec si s přicházejícími mrazivými večery naordinujte i obyčejný »klid a nohy v teple«.

Mohlo by vás zajímat