reklama
 

Závislost na alkoholu hrozí čtvrtině českých mužů

Slyšeli jste už někdy o projektu Suchej únor? Znamená, že si celý únor nedáte ani kapku alkoholu. Proč je fajn to aspoň zkusit?

Foto: iStock

Čeští muži jsou ve spotřebě alkoholu na světové špici. Ročně vypijí téměř trojnásobek světového průměru. Podle statistik Státního zdravotního ústavu je závislostí na alkoholu ohroženo až 26 procent z nich. To je více než milion. 

To je dostatečný důvod, proč si vyzkoušet akci s názvem Suchej únor, kdy zkrátka celý měsíc nepijete nic, co obsahuje alkohol. Letos proběhne už pátý ročník akce, která je sice primárně určena pro muže, ale přidat se klidně mohou i ženy.

Na místě je totiž zmínit, že mezi českými alkoholiky (kterých je zhruba milion a půl) je sice "jen" třetina žen, ovšem závislost u nich vzniká dvakrát rychleji než u mužů.

"Suchej únor je tu proto, abychom si na jeden měsíc dali od alkoholu odstup. Díky tomu máme možnost poznat, jak na tom s pitím vlastně jsme. Smyslem akce je naučit se konzumaci alkoholu vědomě regulovat," říká psycholog Martin Jára z Ligy otevřených mužů, která kampaň organizuje ve spolupráci s Klinikou adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a Státním zdravotním ústavem. 

Tolerovaná neřest

"Pití alkoholu není jen tolerovanou neřestí. Jde spíše o společenskou normu a součást identity českého muže. Přes 19 procent mužů pije každý den nebo téměř každý den. Suchej únor je skvělá příležitost, jak zviditelnit toto téma a dostat jej do veřejné diskuse. Na osobní rovině pak vede k reflexi vlastního vztahu s alkoholem," popisuje také profesor Michal Miovský, přednosta Kliniky adiktologie. 

"Za velmi alarmující považuji skutečnost, že u nás existuje extrémně vysoká zkušenost s alkoholem u mladistvých. Podle OECD vzrostl v Česku od roku 2002 počet patnáctiletých, kteří již mají zkušenosti s alkoholem, ze 70 na 94 procent. Situaci bohužel příliš nenahrávají ani současné veřejné elity," pokračuje Miovský. 

Suchej únor může podniknout každý. Stačí najít odhodlání přijmout neobvyklou výzvu. Není třeba se nikde registrovat. Je ale možné se přihlásit k akci na Facebooku nebo založit tým, který bude během února vybírat finanční prostředky na projekt Patron podporující dospívající kluky z dětských domovů na jejich cestě k vlastní nezávislosti.

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama