reklama
 

Vztekloun, nervák i hysterka. Jak se všemi vyjít na jedničku?

Dokáží zkomplikovat život, jednání i atmosféru v práci nebo mezi přáteli. Přesto je potřeba jednání s nimi zvládnout. Jak to nejlépe udělat?

Foto: iStock

Podle nedávno vydaného prvního dílu ze série Jak rozvíjet vztahy s lidmi, působit na ně a získat jejich důvěru, která čerpá z učení světoznámého amerického lektora Dalea Carnegieho, si i tyto lidi můžete přidat na svou stranu i zlepšit chování k vám. Prozradíme vám pár tipů, jak na ně:

Kategorie citlivek

Tito lidé nesnáší kritiku a oproti ostatním se nedokáží otevřít konstruktivní zpětné vazbě. Takže jakmile se na ně obrátíte i s tou nejjemnější výtkou, okamžitě zaujmou obranný postoj. Přistupujte k této kategorii lidí diplomaticky. Co to znamená? Když už chcete upozornit na chybu, kterou udělali, nejprve začněte s chválením té částí práce, která se jim povedla. Pak uveďte konkrétní možná vylepšení v oblastech, kde jejich výkon není úplně bezchybný. Nezapomeňte je uklidnit, že příležitostné chyby jsou v naprostém pořádku a že není potřeba svou práci i opakovaně a přehnaně kontrolovat. Také dodejte, že i přesto, že se jim teď v něčem nezadařilo, mají vaši důvěru a těšíte se na brzké zlepšení. Může se také stát, že tito lidé budou pak dychtit po dalších znalostech a informacích, aby se příště podobné chybě vyvarovali. Pomozte jim v tom: zašlete odkaz nebo doporučte knihu s tématem, které je právě zajímá.

Kategorie vzteklounů

Poznají se velice snadno: raketovou rychlostí se nechají vyvést z rovnováhy, křičí nebo dokonce nadávají. Když už takovému člověku ujedou nervy, dejte mu čas na to, aby zase vzal své emoce pod kontrolu - odejděte z místnosti nebo mu řekněte, že se na chvíli vzdálíte a za 5 minut se vrátíte. Dáte mu šanci se trochu uklidnit. Poté si s ním promluvte o situaci, která vznikla. Sympatizujte s ním a řekněte mu, že není vždy snadné udržovat svou náladu pod kontrolou, ale že takové výstupy jsou nepřijatelné. Ujistěte ho, že tento pohovor není osobním útokem, ale že vám jde o nápravu věcí. Ano, zabere to čas a trpělivost, ale takové jednání s ním se v budoucnu vyplatí.

Kategorie negativistů

Tito lidé jsou přeborníci v hledání a nalezení alespoň deseti důvodů, proč něco nejde nebo nepůjde. Celkově jsou neustále nakvašení, nic se jim nelíbí a pořád si na něco stěžují. Lektor Dale Carnegie se domnívá, že frustrace těchto lidí pochází ještě z dětství, kdy musel revoltovat proti rodičům, pak proti učitelům a teď odporují i mezi přáteli nebo na pracovišti. Co s tím? Špatnou zprávou je, že u takového člověk existuje jen minimální šance na to, aby se nějak změnili. Ovšem tou dobrou zprávou je, že se i v takových případech dá zlepšit jejich chování k vám.

Nikdy takovému člověku nevyhrožujte něčím, co pak nemůžete splnit. Dá sice hodně práce se k takovému člověku chovat s respektem, ale často se vaše zášť nebo nechuť jednat s ním odrazí v ještě větší revoltě a neochotě spolupracovat. V takovém případě platí se obrnit trpělivostí a dát najevo, že jejich odpor vás nevyvede z míry. Při jednání buďte co nejkonkrétnější a stejný přístup vyžadujte i od negativistů. Mějte také na paměti, že negativistické chování je jakousi formou volání o pomoc. Rozšifrování dá hodně práce. Vypomůže vám v tom odosobněný přístup a aktivní naslouchání. Jakmile takoví lidé cítí, že chápete jejich problémy, jsou pak ochotni zmírnit svoje projevy chování.

Kategorie nešťastníků

Pořád se jim něco nedaří: ve sportu, v práci ani osobním životě. Což vede k frustraci, sebepodceňování a dokonce depresím. Takoví lidí jsou často nespokojení s výsledky své práce. Máte-li v okolí takového blízkého člověka, stojí za to si na něj najít čas a nechat ho "vypovídat" z životních neúspěchů. Obvykle tak z nich spadne ono napětí a i když se jejich chování tím nevyřeší, zlepší se tak atmosféra mezi vámi.

6 rad, jak zůstat klidní ve vyhrocené situaci:

- Zůstaňte racionální. Pokud vám to pomůže, sepište si na papír všechny své myšlenky a pocity.

- Proberte situaci s někým, kdo není v této situaci zainteresovaný a kterému důvěřujete. Požádejte ho o upřímný názor na věc.

- Zaměstnejte se. Udělejte si malou procházku nebo se jinak fyzicky zaměstnejte.

- Pokud se o reflexi. Podívejte se na situaci očima druhé strany a přemýšlejte o tom, jak byste mohli přispět k řešení.

- Dobře se vyspěte. Spánek je veledůležitý. Znovu se ráno podívejte na své již sepsané myšlenky a pocity a proberte situaci znovu v hlavě, zda se něco změnilo, nebo se jedná jen o věc, nad kterou lze mávnout rukou.

- Bojujte. Pokud se rozhodnete, že je potřeba jednat, pak mluvte měkce, neagresivně, nepoužívejte bojovnou řeč těla a pokud je to jen možné, snažte se i zažertovat.

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama