reklama
 

Díky naší knize odloží děti tablet, tvrdí dvojice mladíků

Michal Široký a Jaromír Štejnar chtějí, aby děti nejen objevily lásku ke knihám dřív, než se odnaučí pochopit souvislý text.

Foto: Medvěd Wrr

Ani jeden ještě děti nemá, ale dokáží vycítit, co by je bavilo a jak ty nejmenší zaujmout. Potkali se už na střední škole a od té doby jsou nerozlučná dvojka. Ačkoliv o sobě tvrdí, že jsou každý jiný, prý se dokonale doplňují. Michala a Jaromíra musí všichni rodiče, kteří chtějí, aby jejich ratolesti četly, milovat.

Motivací pro ně byl pocit, že zájem o papírové knihy upadá, Proto je napadlo udělat titul tak poutavý, aby měly děti chuť si ho prolistovat a začíst se do něj.

Jak vaše kniha přiměje děti techniku skutečně odložit?

Přizpůsobili jsme tomu celý příběh: hlavní hrdina, medvěd Wrr, objevuje kouzlo knih. Dnešní děti jsou převážně zvyklé sledovat různá sociální média a kniha už pro ně přestává být cool. Dali jsme si proto záležet na grafickém ztvárnění, podobně jako bychom tvořili design do počítačové hry. Chtěli jsme se dětem přiblížit tím, co je jim sympatické. Knihy mnohem více rozvíjejí jejich představivost. Film nebo hra vám přesně ukáže, jak to má vypadat, kdežto psaný text ve vaší mysli rozpoutá vlastní fantazii.

Máte sami nějaké zkušenosti s dětmi a tablety?

Zatím ne, ale z mnoha stran, hlavně z řad učitelů, slyšíme, že dnešní děti přestávají číst, či dokonce nejsou schopni pochopit delší souvislý text. Podle nás nastane doba, kdy lidé přestanou vnímat obsah v podobě textu. Budou tak málo číst, že je to bude pak unavovat. V našem projektu se snažíme jít jiným směrem. Zaujmout čtenáře kresbou a motivovat ho ke čtení. Trénovat mozek, protože to je také sval jako každý jiný. Když se necvičí, jeho používání bolí. Děti dnes přijímají převážně informace v podobě videa, čtení se tak omezuje pouze na sociální sítě či SMSky. Chceme poukázat na kouzlo pevné knihy a věříme, že je ta naše neunaví, ale inspiruje k dalšímu poznávání. Jsme trochu pedanti a řešíme veškerý detail, protože věříme, že to malí čtenáři ocení. Nad knihou jsme strávili každou volnou hodinu, den i noc. Veškerý obsah prošel mnoha změnami, než jsme byli zcela spokojeni, protože věříme, že naše energie se přes knihu předá tomu, kdo ji čte.

Proč jste se rozhodli vydat si knihu sami? 

Jsme zvyklí si dělat věci po svém, a proto jsme si knihu vydali sami a založili si vlastní nakladatelství. Peníze jsme získali přes portál Hithit.cz, kde mohou fanoušci přispět a knihu si spolu s odměnami předobjednat. Díky nim se nám podařilo vybrat 350 procent požadované částky a vydat knihu i ve slovenském jazyce.

O co ještě se kromě psaní knihy Medvěda Wrr zajímáte?

Před tvorbou knihy jsme si založili e-shop, kde prodáváme vlastní vtipné designy na trička. S tím jsme začali na vysoké škole. Podařilo se nám párkrát prorazit ve světové konkurenci, a naše designy tak vyhrály mezinárodní soutěže. V Americe, Španělsku, Francii i Německu tak můžete potkat lidi s naším designem. Je to krásná práce, ale na tričku jste limitováni prostorem, nás lákalo vyprávět celý příběh. Tím jsme se dostali k tvorbě knihy, kde omezení mnoho není.

Máte tip, jak děti přimět k četbě?

Základní věcí je číst, protože když čteme, přemýšlíme. To podněcuje části mozku, které žádná jiná činnost neumí. Probouzí to v nás představivost, nové nápady. Chceme, aby tam kde končí naše ilustrace, zafungovala dětská představivost a dotvářela děj za obrázkem. Množí se nám případy, kdy je dítě otráveno, že dostalo knihu, ale jakmile začne maminka nebo tatínek předčítat, dítě pozoruje scénu a nechce přestat, protože začíná fungovat fantazie. Takže pokud s námi takto spolupracuje rodič, je výsledek dokonalý a není výjimkou i opakované čtení.

Dalším projektem, co chystáte, je karetní hra, která má semknout rodinu. Kde sbíráte pro podobné nápady inspiraci?

Máme mnoho nápadů, které nám zapadají do konceptu. Přemýšlíme, kde všude se dá plnohodnotně propojit rodič s dítětem a inspirace přichází sama. Spolu s Michalem Ekrtem nyní vyvíjíme karetní hru, která vychází z příběhu a prohlubuje tak zážitek z knihy. Máme i další plány, ale jsme jen dva, takže to nejde tak rychle, jak bychom chtěli.

Jak své nápady testujete?

Sociální sítě jsou úžasným nástrojem pro spolupráci s fanoušky. Projekt se lidem opravdu líbí, proto s námi aktivně komunikují. V průběhu vývoje knihy jsme tak měli skvělou zpětnou vazbu přímo od budoucích čtenářů.

Myslíte, že dnes je vetší problém si s dětmi číst nebo trávit čas jako rodina?

Dnešní doba je uspěchaná, nikdo nemá čas. Proto cítíme, že je čím dál vzácnější být spolu. Chceme nabízet alternativu ke sledování televize nebo hraní na tabletu, protože to nerozvíjí kreativitu. Toužíme, aby klasické knihy a jejich čtení před spaním nevyhynulo.

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama