reklama

Jak v mrazu nastartovat auto? Poradíme, jak na to

Zvláště v tuhých zimních měsících nám auto může nepříjemně vynechávat, případně ne a ne naskočit

Foto: Reuters

Možná nás v tuhých mrazech zlobí akumulátor, možná se pokazila dílčí část systému, ale nejmarkantnějšími problémy jsou rychlé vybití autobaterie a potíže s motorem, respektive se zamrzáním paliva. Postup proti drastickým dopravním potížím není řešitelný pouze nemrznoucí směsí.

Nejúčinnější je každopádně prevence, tudíž hned z kraje číst manuál od výrobce. Požádejte před zimou v servisu o zátěžový test akumulátoru a ověření jeho dobíjecích schopností. Servis vám také pomůže s tzv. "inteligentním" nabíjením, střežte se levných pomocných nabíječek. Celý elektrický systém vám bude vděčný, když budete používat elektrické ovládání oken a jejich stěrače a vstřikovače navzdory námraze, která jim ztěžuje práci. 

Co se baterií týče, největší potíže mají starší dieselové motory, avšak ani moderní naftové nejsou imunní. Řidičům se doporučuje, aby při prvotním žhavení vyčkávali, dokud proud neaktivuje všechny moduly na přístrojové desce, nějaký čas poté, co zhasne samotná kontrolka. I nadále by startování mělo probíhat pomalu, aby motor získal čas na prohřátí.

Jízda coby trénink motoru 

Nejlepší cestou, jak motor zahřívat průběžně, je udržovat vysokou hladinu paliva v nádrži a zároveň dopřávat autu co nejvíc jízdy. Technika u některých řidičů - zahřívat motor volnoběhem - není příliš doporučována, neboť zahřívání probíhá pomalu a pohyblivé části motoru se pouze opotřebovávají. Na parkovišti je volnoběh dokonce zákonem zakázán. Motoru také prospěje obohacení směsi s pootevřením hlavní jehly a zateplení válce.

Vydat se na cestu v zimě je nákladné a riskantní samo o sobě. Někdy je dokonce kladem, že v takovém počasí nemůžeme ani nastartovat. Na výše uvedené rady není nikdy dost brzo začít dbát, zvláště když jsou spojeny s neustále se opakujícím problémem.


reklama
reklama
reklama
reklama
reklama