reklama
 

Matematiku může umět každý! Je na to metoda!

Matematika na českých školách? Nuda a dril! Přesto jde z tohoto nezáživného předmětu udělat dobrodružství. Umožňuje to nová metody výuky matematiky, kterou vymyslel profesor Milan Hejný z Pedagogické fakulty UK Praha.

Foto: Profimedia

Matematika na českých školách? Nuda a dril! Přesto jde z tohoto nezáživného předmětu udělat dobrodružství. Umožňuje to nová metody výuky matematiky, kterou vymyslel profesor Milan Hejný z Pedagogické fakulty UK Praha.

Matematika patří a vždy patřila mezi nejméně oblíbené předměty. Je prostě těžká už ze samotného principu a forma výuky jí moc nepřidává. Jak tedy udělat složité srozumitelným a nudné atraktivním? Milanu Hejnému se to zřejmě podařilo.

Matematika jako dobrodružství

Matematika jako dobrodružství, taková je jeho metoda: "Když v samoobsluze nakupujete mléko, chléb, brambory, pomeranče a zubní pastu, dokážete vše najít bez hledání. Víte, kde co leží, a přitom jste se to nikdy neučili. Jak je to možné? Víte to proto, že v samoobsluze se skoro denně pohybujete a ve vaší mysli se vytvořilo schéma obchodu. V tomto schématu pak máte uloženu spoustu informací, zejména těch, které se zde často obnovují. Podobné je to i u matematiky. Učit žáka jednotlivé poznatky je stejně neefektivní jako učit se z návodů, jak je zboží v samoobsluze rozloženo. Efektivní je předložit dítěti určité prostředí a nechat ho v něm ,nakupovat', tedy řešit různorodé úlohy. Takové tvůrčí podání matematiky děti silně oslovuje a přirozeně za ním jdou," vysvětluje profesor Hejný.

Své pojetí vtělil za pomoci spoluautorů do učebnic matematiky pro první až pátý ročník, které právě vycházejí v nakladatelství Fraus. Matematika je v nich postavena na životní zkušenosti žáka a radostném zážitku úspěchu při řešení zajímavých úloh. A výsledky? Velmi zajímavé. 

Vzbouřené rodiče přesvědčily výsledky

"Matematika děti baví - svědčí o tom jejich dobrovolná účast v matematických soutěžích," říká Jitka Michnová, učitelka na základní škole Ing. M. Plesingera-Božinova v Neratovicích. Její páťáci se od první třídy učí podle učebnic nakladatelství Fraus, matematika zde patří k nejoblíbenějším předmětům a děti v ní dosahují skvělých výsledků. V lednu se jich šest nominovalo na matematickou olympiádu a devět do pythagoriády. Další tři žáci se prosadili do národního kola Logické olympiády pořádané organizací Mensa - výjimečné už je, když se do finále dostanou tři žáci z jedné školy, natož z jedné třídy...

Jako vše nové, ani originální metoda však zpočátku nevzbuzuje důvěru. "Někde dokonce došlo ke vzpouře rodičů, protože měli pocit, že si děti v hodinách matematiky pouze hrají a pořádně se neučí. Rodiče chtějí vidět množství spočítaných sloupečků ve cvičebnici. Pokud je jich méně, jsou z toho nesví. A u frausovské matematiky jsou výsledky vidět později, zhruba až ve třetí třídě," konstatuje Jitka Michnová.

Metoda je skvělá, ale...

O tom, že jde o mimořádné výsledky, svědčí i zájem kanadské provincie Quebec, kde momentálně zvažují, že by se podle upravené frausovské učebnice matematiky učily děti v tamních školách. A zájem zaznamenává Milan Hejný i z jiných zemí.

Jestli ovšem dokážeme originální českou metodu využít i v ČR, je zatím ve hvězdách. Doma není nikdo prorokem.... Navíc v konceptu profesora Hejného připadá učiteli netradiční a náročná role: klade otázky, vede diskusi, věnuje se každému žákovi individuálně, je trpělivý. To vše na něj klade značné nároky. Což při mizerných platech a odlivu mozků ze školství představuje zásadní překážku...

reklama

Komerční tip

reklama