reklama

Nebezpečí na silnici: Spousta řidičů nevidí na cestu

Pojedete ven? Na silnicích a dálnicích si dávejte pozor. Nezáleží totiž jen na tom, jak pojedete vy, ale jak bezpečně a zodpovědně řídí ti ostatní, které cestou potkáte. A hlavně - jestli vás vůbec vidí.

Foto: Thinkstock

Řidič v klobouku jako synonymum nebezpečí za volantem už patří spíš do 'urban legends'. Stejně tak už snad důkazy vyvrátily i oblíbené zvolání 'no, jo, ženská!', pokud se jedná o řidičky. Kdo ale může být na silnicích opravdu nebezpečný je ten, kdo špatně vidí.  

Stav zraku je jedním z nejdůležitějších faktorů, který ovlivňuje chování řidičů za volantem. Víte, že každé šestnácté auto na silnici může řídit někdo, kdo nevidí zrovna úplně dobře a že dokonce každé sté auto řídí člověk, který by za volantem vůbec neměl co pohledávat? 

Strach má velké oči

Podle průzkumu třetina lidí nezajde do oční ordinace ani jednou za dva roky. Jako nejčastější důvod uvádějí dotázaní strach. "Vyšetření očí se podvědomě vyhýbáme. Máme v sobě zakódováno, že sahat do oka je nepřirozené a nebezpečné a že sebemenší zásah do oka může skončit slepotou. V našem podvědomí jsou navíc uložené zkušenosti s bolestí oka, způsobenou nepatrným smítkem, šťouchnutím do oka, průvanem, nebo ječným zrnem. A téhle bolesti se přirozeně vyhýbáme. Hlavní roli ale hraje především nedostatek informací, strach z neznámého,“ říká klinický psycholog Petr Křenek.

Jenže péči zanedbání péče o zrak může mít tragické důsledky. Třeba proto, že na silnicích a dálnicích u nás můžeme narazit (a to bohužel doslova) na řidiče, kteří vidí tak špatně, že tam vůbec nepatří.  Když jeden spatří překážku a začne brzdit, druhý k ní musí dojet na poloviční vzdálenost, aby ji vůbec rozeznal a mohl zareagovat. Co to udělá, setkají-li se v hustém provozu na dálnici? 

Jak vidíte vy? 

To prokázal loňský rozsáhlý průzkum, který přinesl znepokojivé údaje. Alarmujících sedm procent řidičů mělo kvalitu zraku neodpovídající nárokům na řízení vozidla. Z těchto osob nikdo nepoužíval odpovídající optickou pomůcku, někteří z nich si vadu vůbec neuvědomovali a byli překvapeni zjištěnými výsledky měření. I proto kampaň Bezpečně za volantem - Péče o zrak proběhne i letos. 

Čeští řidiči si tak mohou mohou zdarma nechat vyšetřit zrak - a ani se nemusí složitě objednávat a chodit do ordinace. Orientační měření zraku na optickém přístroji proběhne od 13. dubna u benzínových pump postupně ve všech 14 krajích České republiky. Zkouška zrakové ostrosti spočívá v rozlišení znaku v odpovídající vzdálenosti každým okem zvlášť a poté oběma dohromady.

Brýle, nebo čočky? Hlavně ty správné!

Tým odborníků složený z očních lékařů, optometristů a optiků pak posoudí kvalitu vašeho zraku bez korekce a následně i s případnou korekci. To znamená, že pokud používáte brýle nebo kontaktní čočky, odborníci se testem přesvědčí, zda jsou správné.

Pokud vaše oči správně nespolupracují, nemusíte být totiž schopni vidět trojrozměrně a tím pádem správně neodhadnete vzdálenost protijedoucího vozidla. Existují řidiči se zrakovou ostrostí sto šedesát procent, ale také jen osmdesát procent standardu - a obojí je přitom v rámci platných předpisů. Jen je třeba vědět, jaké optické pomůcky použít. 

Přiznejte si to: zrak se mění 

Primářka oční kliniky DuoVize Lucie Valešová k tomu podotýká: "Pravda je taková, že si snažíme nepřipouštět, že potřeba brýlí je příznakem věkových změn a podvědomě na to nechceme přistoupit. Oči nejsou již tak pružné a žádným trénováním se to nezlepší. Pokud správné brýle nepoužíváme, přivodíme si jen bolesti očí, bolesti hlavy a jiné obtíže." A bohužel i havárie. 

"Tím, že specialisté řidičům poradí, můžeme zachránit lidské životy, jelikož na spoustě dopravních nehod se podílí právě špatné vidění,“ komentuje osvětovou kampaň její iniciátorka Ivana Urválková, prezidentka Sdružení optiků a optometristů a radí: "Přijďte zjistit, zda neohrožujete bezpečnost na silnících právě vy.“ Přesná místa screeningu najdete na sdruzenioptiku.cz, na akci se podílí i Besip.

Loňské výsledky v číslech

Celkem měření využilo v loňském roce devět set řidičů, z toho dvě třetiny tvořili muži a třetinu ženy. Jejich průměrný věk činil 43,5 let, nejmladšímu bylo šestnáct a nejstaršímu řidiči bylo devadesát let.

Česká norma určuje, že na silnice mohou vyrazit řidiči se zrakovou ostrostí do sedemdesáti procent. Do zrakové ostrosti padesát procent jsou způsobilí na základě odborného vyšetření a pod zrakovou ostrost padesát procent by za volant určitě usednout neměli. 

"Ti lidé nechápou, o co jde." Filozof Kroupa varuje před ukrajinskou kapitulací | Video: Tým Spotlight
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama