reklama
 

Módní revoluce? Proč teď letí návrháři z východu

Gosha Rubchinskiy, Demna Gvasalia či Lotta Volkova patří k současným nejvlivnějším postavám módního světa. Všechny je spojuje příslušnost k bývalému Východnímu bloku i neobyčejná syrovost, kterou do své tvorby vnáší.

Foto: Patrick Spears / openingceremony.com

Jen před několika málo dny odhalil Gosha Rubchinskiy svou spolupráci s módním gigantem Burberry. Předtím už vytvořil tenisky pro Reebok a parfém s Commes des Garcons. Málokteré jméno fashion průmyslu otevírá tolik vlivných dveří.

Sám vypadá jako kluk ze sídliště, stejně jako všichni jeho modelové. Vyholená hlava, nepřítomný výraz, teplákovka. I v řadě českých měst nebo vesnic najdete podobné typy, kteří ani netuší, že po jejich zevnějšku módní Olymp právě šílí.

Svěží vítr z Východu

Nákupčí, stylisté a redaktoři z Paříže, New Yorku či Milána prý měli dost uhlazenosti, dokonalosti, luxusu. Proto s radostí sáhli po talentech z bývalého Sovětského svazu, kteří je překvapili svým svěžím pojetím pouliční módy. To, že návrháři z "Východu" budí zájem, ostatně potvrzuje i Jakub Polanka, který takovou zkušenost udělal během svých studií na pařížské Institut Francais de la Mode.

Za inspirací do kostela i do sexshopu

Ještě větší moc než Rubchinskiy má ale šestatřicetiletý Gruzínec Demna Gvasalia, kreativní ředitel módního domu Balenciaga a Vetements. Společně se svou blízkou kolegyní, Ruskou Lottou Volkovou, patří k těm, jejichž názory naslouchá časopis Vogue i statisíce sledovatelů na Instagramu. Účet Volkové, kterou matka pojmenovala podle písníčky od Led Zepellin, ovlivňuje stylisty po celém světě. Po jejím vzoru pak vyráží pro bondage obojky do sex-shopu, nosí kříž pravoslavné církve a vytváří kombinace oblečení, co se jen těžko dají označit za slušivé.

Móda pro teenagery

Dnešní třicátníky osloví tahle postsovětská módní mánie jen těžko. Příliš dobře si totiž tuhle estetiku pamatují na vlastní kůži a jen málokomu připadá lichotivá. Stačí se ale vydat na Prague Fashion Week a můžete tam spatřit trendy mládež, která vypadá jako vystřižená z pařížských ulic. V teplákovce, vystříhaná dohola, v teniskách, které často stojí polovinu průměrného platu.

Chvála ošklivosti

Móda je uměním jako kterékoliv jiné, neustále potřebuje inspiraci. Post sovětský chic je možná odpovědí na přehnanou dokonalost, kterou prezentuje třeba klan Kardashianů. Pryč s botoxem, vstříc teplákům.

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama