reklama
 

Oblečení na míru: Vraťte se k tradicím první republiky

Naše babičky a dědečkové si nechávali v podstatě veškeré oblečení šít a bylo to naprosto běžné. Proč dnes krejčovskou tradici vůbec nechápeme?

Foto: Profimedia.cz

Dnešní doba je samozřejmě složitější. Výběr všeho, nejen oblečení, je obrovský. Někdo preferuje světoznámou značku před lokálním krejčím, jiný cenu. Jsme už zvyklí, že se košile dá sehnat za čtyři stovky v prvním obchodě, tak proč bychom se měli zdržovat nějakým zakázkovým šitím.

Jenže kdo se začne zajímat trochu víc, zjistí, že zmíněná košile za pár stovek je vyrobená z umělých materiálů, kdo se trochu lépe podívá do zrcadla, uvidí, že taková košile je například příliš široká v pase, úzká v ramenou nebo naopak. Zkrátka nesedí. Nebo sedí, ale jakmile zvednete ruce, zvedne se i v ramenou. Což je mimochodem jeden z příznaků toho, že vám nesedí, jen vám to doposud přišlo normální.

Aby navíc oblečení mohlo být tak levné, musí ho šít levná pracovní síla. Asi jste už slyšeli, že každá sleva něco stojí - možná ne vás, ale zaměstnance někde v Asii.

Zvyšte si sebevědomí

Proč by vás tyhle věci měly zajímat? Důvodů je hned několik. Například proto, že dobré oblečení znamená vyšší sebevědomí. Vyšší sebevědomí znamená větší úspěch. Kromě toho je dokázáno, že čím lépe jsou lidé oblečení, tím více peněz vydělávají.

Faktem je také to, že pokud máte ve skříni jen takzvaně stoprocentní kousky, vystačíte si s málem. To znamená, že když si pořizujete jen opravdu kvalitní věci z dobrých materiálů a s precizním střihem, nepotřebujete mít plné skříně hadrů. Laciné kousky skutečně zapřičiňují to, že pak máme tendence plnit šatníky k prasknutí, protože je naděje, že ten další levný konfekční kousek třeba konečně bude sedět víc než ten předešlý. Což se většinou nestane.

Podpořte lokální byznys

Já osobně se o tyhle věci zajímám i z důvodu, že pak můžu podpořit české krejčí nebo české návrháře. Líbí se mi být v kontaktu s člověkem, který pro mě daný kousek šije, vždycky je to obohacující. Což se o návštěvě nákupního centra moc říct nedá.

Vím, že to není levná záležitost. Ale zároveň vím, že když nad tím přemýšlíte komplexně, není to ani drahá záležitost. Třikrát si rozmyslíte, než si něco necháte ušít, proto utrácíte výrazně méně častěji, i když větší částky.

Chcete pár tipů, jak s tímhle přístupem k módě začít? Pokud nevyděláváte statisíce, je samozřejmě nesmysl nechávat si ušít i obyčejné bílé tričko. Naopak začněte se základními kusy šatníku, jako je třeba kabát, kožená bunda, kabelka, u mužů oblek. Na těchto věcech je kvalita, a bohužel i nekvalita, vidět na první pohled, a navíc je opravdu unosíte.

Kam se vypravit?

Já jsem si zamilovala návrháře Pavla Brejchu. Líbí se mi jeho minimalistický, ale zároveň nápaditý styl. Hýří nápady a při každém zkoušení mi vždycky zazpíval. Kolegyně Nina zase miluje Petru Balvínovou, jejíž modely jsou ztělesněním ženskosti.

Pokud chcete oblečením na míru vybavit svého muže, pošlete ho do jedné z poboček krejčovství Delor, kde si své obleky nechávají šít i největší lokální byznysmeni. Z vlastní zkušenosti vím, že vám tu z partnera udělají druhého Daniela Craiga. "Občas se zájmem sleduji žebříčky českých miliardářů a sám jsem překvapen, kolika z nich už jsme u nás šili oblek," prozradil mi šéf Deloru Jan Vančura. Zajít sem můžete i v případě, že váš muž nepotřebuje přímo oblek - ušijí mu tady i košili na volný čas, kalhoty, nebo třeba blejzr.

Výše zmínění se navíc shodují, že situace se lepší. Zejména mladí Češi už začínají přemýšlet nejen nad tím, co jedí, čím se krémují a jak bydlí, ale i nad tím, jak a čím se šatí. "Móda je pro mladé hobby. Na rozdíl od starší generace, která byla zvyklá na nevzhledná a nepadnoucí saka, chtějí mladí vypadat dobře, více cestují a vědí, co se nosí. Naší nevýhodou je pak malá informovanost o tom, jak vypadá kvalitní oblek. Češi se stále spíše rozhodují podle toho, jak se jim líbí nějaká reklama nebo cena. Mladí už ale kvalitu vnímají a jsou ochotni za ni i zaplatit," uzavírá Jan Vančura. 

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama