reklama
 

Nová módní krev: Dokáže změnit české zákazníky?

Češi dlouhodobě odmítají investovat do módy od místních návrhářů. Situaci pomáhá změnit týden módy, který oslovuje stále nové talenty. Jak jim to společně jde a co chystají tentokrát?

Foto: Nehera / Mária Švarbová

Vždycky když se chystá další pražský týden módy (další vydání Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku začíná už v pátek 17. března), baví mě vyzvídat u českých návrhářů, jak se na svoji show chystají, případně proč se akce účastní, nebo naopak neúčastní.

Nejčastěji slyším dvě věci. Jednak, že mít přehlídku na MBPFW je velmi výhodné, protože je to jedna z mála šancí, jak českou módu dostat do světa. Možná vás to překvapí, ale spousta českých návrhářů prodává své věci zahraničí mnohem úspěšněji než na lokálním trhu.

"MBPFW se během posledních let stal vyhledávanou líhní nových talentů, která láká mezinárodní tisk, nákupčí a další odborníky. Koncentrace významných hostů a výstupů v módních médiích nemá obdoby," potvrzuje ředitel MBPFW Lukáš Loskot.

Na druhou stranu se někteří módní tvůrci shodují, že udělat v Česku celou kolekci a přehlídku je až příliš drahá záležitost na to, že o autorskou módu čeští zákazníci nestojí. Přitom do funkčního outdoorového oblečení jsme ochotni investovat tisíce, přestože třeba do Alp každý víkend jezdí jen málokdo. Je to prostě záhada.

A také velká výzva. Pro všechny, kdo mají s českou módou co do činění. Takže co nového si (nejen) za tímto účelem připravili pořadatelé další edice Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku, který ve dnech 17. až 24. března představí kolekce na podzim a zimu 2017 a v přednáškách a workshopech se bude věnovat mnoha tématům z módního byznysu?

Co je nového?

Fashion week se vrátí do prostor obchodního domu Kotva, ovšem z garáží se přesouvá do třetího patra. Během čtyř přehlídkových dnů tu bude k vidění 15 vrcholných osobností současné české oděvní scény a také čtyři nové talenty.

K těm, na něž v programu MBPFW nejsme zvyklí, patří například mladá návrhářka Daniela Pešková. V předešlé edici jsme její dílo viděli ve společné kolekci s Filipem Jakabem, coby Van Graaf Junior Talent, ale tentokrát se představí samostatně. Její tvorba je nositelná, ale rovněž se na ní podepisuje to, že Daniela absolvovala stáž u avantgardních A. F. Vandervorst.

Nadějní studenti

Přehlídku tentokrát bude mít i Jan Černý, autor výrazné pánské módy, v níž pracuje s uniformitou a hraje si s tradičními kusy pánského šatníku. Svoji pánskou kolekci letos úplně poprvé na fashion weeku představí značka Blažek.

Naopak velmi ženskou, i když minimalistickou módu nově představí značka Imreczeova. Po dvou letech se na pražský týden módy vrací také slovenský návrhář žijící v Praze Michael Kováčik.

V rámci zmíněného Van Graaf Junior Talent se určitě běžte mrknout na nadějné návrháře, mezi nimiž nechybí studenti Adam Kost, Lukáš Krnáč, Zoltán Tóth a Michaela Hriňová se svojí značkou AiM.

Prestižní hosté

Zcela poprvé se tentokrát představí slovenský módní dům Nehera, který se pod kreativním vedením Samuela Drira prezentuje od září 2015 na pařížském týdnu módy, a který francouzský magazín Vogue označil za jednu ze šesti nejslibnějších nastupujících módních značek. Pražská prezentace Nehery bude připravena ve spolupráci s butikem Blackout.

Až z Gruzie přijíždí nadějné a oceňované kreativní duo Situationist. "Mezinárodní výměnný program Mercedes-Benz International Designer Exchange Program dává módním tvůrcům příležitost získat a sdílet zkušenosti se zahraničními kolegy a zviditelnit se. Jsem rád, že jsme u toho," komentuje to Marc Boderke, ředitel Mercedes-Benz Česká republika.

Ještě zvýšit prestiž této módní akce a zájem o ni by mohl i fakt, že má nejvíce speciálních a zahraničních hostů v historii. Kromě Filipa Hrivňáka tentokrát přijede i topmodelka Karolína Kurková. Ze zahraničí pak přijede mimořádně velká řada publicistů, byznysmenů i nákupčích.

Kousky od návrhářů za super ceny

Nalákat na přehlídky by vás mohla jedna velmi zajímavá akce, kde máte možnost pořídit originální (nejen) designérské kusy za dobrou cenu. A zároveň tím uděláte dobrou věc. Jde o tramvaj plnou módy, tedy Harper’s Bazaar Charity Tram.

Cestovat v ní budou známé osobnosti i čeští a slovenští módní návrháři prodávat poklady ze svých skříní. Veškerý výtěžek z prodeje oblečení bude převeden Nadačnímu fondu Bazaar Charity. Jízda v této speciálně vypravené tramvaji je zdarma. Tramvaj vyjíždí v 17 hodin a bude městem putovat do osmé hodiny večerní.

Přesnou trasu s časy v jednotlivých zastávkách najdete stejně jako program celého fashion weeku na www.mbpfw.com.

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama