reklama
 

Revoluce je konečně tu: Móda je odpovědnější i pohodlnější

Tohle bude vážné téma, přestože se vlastně týká módy. Nejde totiž jen o to, zda se budou nosit kytičkované vzory nebo zelená barva - důležité je, kam se posune výroba a podmínky práce v módním průmyslu.

Foto: H&M

Co si budeme oblékat, jaké budou trendy a o čem se bude mluvit a psát, neurčují zdaleka jen módní návrháři. Dokonce to nejsou ani celebrity, blogeři a další králové a královny sociálních sítí. Předpovídat, co bude IN, mají v popisu takzvaní lovci trendů.

Tentokrát ale nebudeme řešit, proč se vrátila 90. léta, sluneční brýle "pilotky" nebo bokovky. Trendy, o kterých bude řeč, musí vzít za své všichni módní návrháři a značky bez rozdílu.

Hlavně odpovědně

Možná jste viděli rozhovor s Kamilou Boudovou v DVTV. Přezdívá se jí módní revolucionářka, protože nás upozorňuje na původ oblečení z levných řetězců i z butiků luxusních značek. Stává se, že bývá například ušité v nelidských podmínkách nebo může být zdraví škodlivé. Tlak na změnu je naštěstí stále větší. Kamila sice vybízí k tomu, abychom nové věci nenakupovali, oblečení si vyměnovali, lovili v second-handech, a když na to máme finance, nechali si je ušít. 

To se ale ne vždy setká s pochopením. Vysvětlujte to lidem s nižšími příjmy nebo těm, kdo si rádi pořizují trendy módní kousky. Ti jejího apelu uposlechnou jen těžko. Na druhou stranu, stále víc zákazníků se odmítá dívat stranou, když vidí fotky a videa z obrovských skládek i strašné podmínky v továrnách po celém světě (zjistilo se, že i některé výrobny v Evropě neposkytují svým dělníkům důstojné prostředí).

Snad každá značka je dnes nucena zabývat se udržitelností a etickou výrobou. Jinak jí totiž reálně hrozí, že přijde o zákazníky. Být eko a bio je módní. Je to stejné, jako bylo před několika lety cool o sobě prohlásit, že jste nákupní maniak, co nedělá nic jiného, než obráží butiky. Tenhle postoj je ale momentálně úplně mimo. Celá řada mladých návrhářů se inspiruje právě udržitelnou módou, takže i v našich luzích a hájích je hodně v kurzu značka Win-Win Love, která přešívá neforemné oblečení ze second-handů do trendy kousků. Pozornost si získává také designérka Kristýna Javůrková, která pod brandem Jakoby dělá workshopy, jak si ze starých džínů ušít třeba batoh.

Luxusní značky nemohou v tomhle ohledu zůstat úplně pozadu, i když jsou vůči těmto změnám poměrně konzervativní. Ale například módní dům Gucci se zavázal, že už nebude používat pravé kožešiny. Jedna kampaň Stelly McCartney se zase odehrávala na skládce.

Co řetězce s rychlou módou?

Pod palbou kritiky bývá v tomto ohledu nejčastěji síť H&M, ačkoli se tento švédský řetězec snaží na svých stránkách pravidelně informovat o způsobu i podmínkách výroby. Investuje také velké sumy do vývoje technologie, jež má za cíl naučit se zrecyklovat jakákoliv vlákna. Zavázal se, že tento patentovaný objev poskytne i svým konkurentům. Zara, pro kterou dosud udržitelnost nehrála tak významnou roli, představuje kolekci Join Life, která je vyrobena z organické bavlny, Mango zase láká na linii Committed, na jejíž výrobu byla použita výše zmíněná recyklovaná vlákna i organická bavlna.

V oblečení vám musí být dobře

Pryč jsou ty časy, kdy se pro krásu muselo trpět. Proto je teď trendy pohodlná móda a loga luxusních módních značek, jako jsou například Gucci nebo Louis Vuitton vidíte na mikinách, teniskách i batozích. Děje se tak proto, že zvyšujeme nároky sami na sebe. Už si nemůžete dovolit mít na sobě oblečení, ve kterém nevydržíte od rána do večera. Potřebujete boty na pobíhání po městě, kalhoty, ve kterých budete reprezentovat i plazit se s dítětem po zemi.

Znáte definici krásy?

Jak se mění naše požadavky na módní trendy, přicházejí i nové ikony, které považujeme za ideály krásy. Zatímco dřív to byly buď supermodelky, jako je Claudia Schiffer nebo Cindy Crawford či ultra hubené dívky se zajímavým obličejem jako Kate Moss, dnes může být idolem kdokoliv. Kim Kardashian a její obří zadek, modelka se skvrnami od vitiliga Winnie Harlow, nezletilé dcery celebrit Kaia Gerber (její matkou je právě Cindy Crawford) i zralé ženy jako Lauren Hutton.

Připomeňte si zmíněný rozhovor s Kamilou Boudovou v DVTV:

Smyčka se uzavírá, velké korporace skupují módní značky a začínají být agresivnější, říká módní revolucionářka Kamila Boudová. Lidem podle ní chybí informace o tom, jak zboží vzniká. | Video: Martin Veselovský

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama