reklama

Povánoční slevy: Jak výhodně nakoupit na e-shopu a nenaletět?

Nakupování online je rychlé, pohodlné a mnohdy o dost lacinější. Ale i na internetu číhají rozličná nebezpečí, kvůli kterým můžeme snadno a rychle přijít v lepším případě "jen" o peníze, v tom horším i o citlivé osobní údaje.

Foto: Thinkstock

V současné době existují e-shopy prakticky s čímkoli. V jednom internetovém obchodě si koupíme boty z aktuální kolekce našeho oblíbeného módního řetězce, ve druhém nový balíček kontaktních čoček, ve třetím uděláme nákup jídla na týden dopředu... komu by se to nelíbilo. Online nákupy ale mají i své nástrahy. 

"Ačkoli se situace výrazně zlepšuje a podvodných e-shopů je jako máku, v současné době asi půl procenta z celkového počtu zhruba 38 000 internetových obchodů, je potřeba dobře vybírat a rozmýšlet, u koho si zboží objednáme. Z posledních výzkumů ohledně e-commerce vyplynulo, že se lidé již nenechají snadno zlákat k neuváženému nákupu, nicméně stále existují rizika, kterým musíme při nakupování online čelit," komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.cz.

Jak tedy poznáme důvěryhodný e-shop, ve kterém se nemusíme bát nakoupit?

1) Obsahuje veškeré potřebné kontaktní údaje

Chybí na stránkách e-shopu základní informace o jeho majiteli, IČ nebo třeba sídlo obchodu? Místo adresy, telefonního čísla a e-mailu visí na webu pouze kontaktní formulář s kouzelnou formulkou "Nechte nám vzkaz, ozveme se vám"? Pak raději nakupte jinde. 

2) Neskrývá obchodní podmínky

Velké množství lidí, pro které se nakupování na e-shopu stalo již rutinou, většinou obchodní podmínky nečte vůbec, nebo je prohlíží jen velmi zběžně, protože počítá s tím, že neobsahují žádné kličky. To je ale chyba! Obzvláště u méně známých e-shopů je výrazně doporučeno si (alespoň před prvním nákupem) podmínky přečíst, vyhnete se tak případným nesrovnalostem při reklamaci zboží. U férových obchodů, jejichž podmínky jsou stručné a jasné, to není žádný problém.

3) Komunikuje se zákazníky

V současné době je již běžnou praxí, že internetové obchody využívají různé komunikační kanály, jejichž prostřednictvím dávají zákazníkům vědět, co se děje v e-shopu nového. Vedle klasických e-mailových newsletterů, které rozesílají již registrovaným zákazníkům, hledají potenciální klienty také na sociálních sítích. Ty jsou ideálním místem, kde lze snadno a rychle navázat kontakt s velkým množstvím lidí naráz. Na Facebooku či Instagramu (které patří v současné době stále mezi nejoblíbenější sociální sítě u nás) se tak zákazník rychle dozví o novinkách či slevách, které se v jeho oblíbeném internetovém obchodě chystají.

4) Bojuje kvalitou, ne cenou

To, že e-shop nabízí například sezónní slevy nebo věrnostní program pro registrované zákazníky, není nic podezřelého. Je-li však v e-shopu veškeré zboží výrazně levnější než u ostatních prodejců, je dobré být ve střehu.

5) Nabízí různé možnosti dopravy i platby

Solidní internetový obchod využívá kromě České pošty také další možnosti, jak objednávku k zákazníkovi doručit, například prostřednictvím přepravních společností. V ideálním případě mezi způsoby doručení patří také osobní odběr v místě prodeje nebo ve výdejním místě typu Uloženka či Zásilkovna. E-shop by měl zákazníkům vycházet vstříc i v otázce placení. Pokud prodejce vyžaduje pouze platbu předem na účet a nenabízí další alternativy, je to varovný signál. Riziko ohrožení údajů o platební kartě snižuje online platba přes platební bránu, touto cestou se totiž prodejce k citlivým údajům zákazníka nedostane. I přesto dává spousta Čechů stále přednost platbě na dobírku, nabízí-li tedy e-shop i tuto možnost, má vyhráno.

6) Je ověřen zákazníky

Spokojený zákazník je tou nejlepší reklamou, jakou si může každý e-shop přát. Právě dobrá zkušenost někoho, kdo nakoupil v obchodě již dříve, přiláká nové zákazníky účinněji než kdejaká reklama. Dobrým vodítkem je například certifikát "Ověřeno zákazníky", který na základě recenzí zákazníků uděluje srovnávací portál Heureka.cz.

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama