Vlasy dostanou v zimě zabrat. Starejme se o ně

Venku mráz, v práci klimatizace, doma přetopeno. K tomu čepice, fénování a vlasový styling, na který jsme zvyklí...

Foto: iStock

Co můžeme udělat lépe v zimě než v jiném ročním období? Určitě je důležité zvýšeně dbát na výživu, skladbu jídelníčku, dostatek vitamínů, minerálů i stopových prvků, ale také na preciznější vlasovou péči. V zimě je více než kdy jindy zapotřebí zařadit do pravidelné péče i masky na vlasy.

Čepice a zdravá strava

Určitě se nevzdávejte pokrývek hlavy ani šál. Vlasy jsou nedílnou součástí organismu, takže základem je poskytnout jim dostatek živin. V zimě byste se měli opravdu zamyslet nad tím, jak se stravujete. Je třeba dbát na dostatečný přísun ovoce a zeleniny, které nám poskytují nezbytnou výživu, vitamíny a antioxidanty, posilují naši obranyschopnost. Neopomíjejte ani bílkoviny a stopové prvky obsažené například v kvalitním mase, vejcích, rybách atd. K vyživení si můžete také pomáhat potravinovými doplňky. Dávejte si však pozor, zda jsou přírodního, nikoliv chemického původu. K těm přírodním totiž tělo přistupuje jako k potravě a bez problému je tráví. Měli byste se zaměřit na prvky, jako je železo, vápník, jód, zinek, křemík, vitamíny A a E.

Nepřehánět to s žehlením a kulmováním

"V tomto období dostávají vlasy značně mechanicky zabrat. Namístě je tedy zvýšená opatrnost při jejich úpravě. Zapomeňte na železné kartáče a spony, pokud jde o přípravu a fixování účesu. Je-li to možné, opatrně vlasy po mytí vysušte ručníkem a vyfénujte teplým (ne horkým) vzduchem. Vždy je důležité použít ochranné vlasové přípravky před tepelnou úpravou. Dlouhé fénování, kulmování a žehlení vlasům obecně neprospívá, ale v zimních měsících je vliv těchto úkonů mnohem větší. Vlasy díky zásahům rychleji ubývají na vitalitě, síle a lesku," doporučuje tricholožka Lenka Kašpaříková z vlasového centra a kliniky zdraví Clinical Hair&Health.

Vybírejte kosmetiku bez sulfátů

Dalším důležitým faktorem ovlivňujícím stav kvality vašich vlasů a zdraví vlasové pokožky je volba vhodné vlasové kosmetiky. Sáhněte po přírodní kosmetické péči o vlasy, která neobsahuje škodlivé sulfáty. „Kompletní ochranu vlasů vám zajistí vhodně zvolené trichologické přípravky. Současně dopřejte svým vlasům profesionální péči jednou až dvakrát do měsíce. Zdravá, vyvážená strava a kvalitní vlasová péče zajistí, že si můžete užívat všech zimních radovánek beze strachu o vlasy,“ říká Lenka Kašpaříková.

Masky jednou týdně

Můžete vyzkoušet jakékoliv běžně dostupné masky, které koupíte v obchodních řetězcích nebo ve specializovaných vlasových prodejnách. Nebo můžete vyzkoušet nějakou z domácích zásob. Stačí smíchat dva žloutky, dvě lžičky panenského olivového oleje a lžičku medu, nanést na vlhkou pokožku a vlasy, zabalit do igelitu a omotat nahřátým teplým ručníkem. Všechno nechejte působit 30 minut a poté smyjte a umyjte vlasy už tak, jak jste zvyklá. Když budete tuto proceduru opakovat jednou týdně, uděláte jenom dobře.

Pozor na přechody zvenku do místnosti

"V průběhu podzimu a zimy vždy několikrát denně vystřídáme mrazivé venkovní počasí s přetopenými místnostmi. Suchý teplý vzduch vlasy vysušuje, ty ztrácejí svůj lesk a sílu, častěji se lámou a třepí. Pokrývka hlavy sice zabrání úniku tepla, ale hlava se zapaří, což může vést ke zvýšené tvorbě kvasinek a infekci pokožky, na které se poté tvoří lupy či dochází k vyššímu maštění pokožky. To je umocněno ještě složením jídelníčku, neboť je prokázané, že v zimním období přijímáme více tuků a cukrů na úkor ovoce a zeleniny, obilovin a luštěnin. Velkou zátěž představuje rovněž oblečení, protože vlasy nabíjí a elektrizuje. Ty potom lítají do všech stran a udržení přijatelného účesu se stává prakticky nemožné," dodává tricholožka.

Mohlo by vás zajímat