Proč ženy hubnou jinak než muži?

Patnáct až dvacet pět procent ženského těla tvoří tukové tkáně, zatímco u mužů je to deset až dvacet procent. Tedy v tom ideálním případě. Jak s takovou informací pracovat při hubnutí a formování postavy?

Foto: Shutterstock

Podle odborníků nejde o žádná kouzla, stačí si uvědomit, že mužský a ženský organismus jsou jedinečné mechanismy a vyžadují odlišný přístup.

"Pokud srovnáme výkonnost spalování běžného muže a ženy, zjistíme, že je silnější pohlaví ve výhodě. Díky způsobu ukládání tuků a výkonnějšímu bazálnímu metabolismu si prostě mohou dovolit sníst víc, aniž by přibrali tolik jako ženy,“ potvrzuje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová.

Trvá nám to déle

Muži jsou od přírody svalnatější, zatímco ženy mají v těle přirozeně vyšší podíl tuku. Čím víc svalové tkáně přitom máme, tím vyšší je i náš bazální metabolismus, tedy množství energie, které tělo v klidovém stavu spotřebuje pro udržení základních životních funkcí. Mužský bazální metabolismus je v průměru o deset procent vyšší než ženský. "Pokud je navíc ženský organismus rozhozený z minulých snah o hubnutí a různých diet, trvá mu oproti netknutému mužskému tělu déle, než na změnu životního stylu zareaguje a začne spalovat efektivněji," upřesňuje Monika Bartolomějová.

Muži mají břicho, ženy zadky

Mužům nahrává také skladba hormonů. Ty ve velké míře podmiňují ukládání tuků. U mužů zpravidla v oblasti břicha, u žen naopak na stehnech a hýždích, odkud se prokazatelně hůř shazují. Mnoho žen pak bývá frustrovaných, když sledují partnerovy úspěchy a samy na váze neubývají.

"Zatímco muži mají hormonální hladinu stálou, ženy čelí každý menstruační cyklus hormonálním výkyvům. Ty mimo jiné zapříčiňují, že tělo zadržuje více vody, což může přidat jedno až dvě kila hmotnosti a způsobovat nepříjemné pocity vyklenutého břicha. Ani jedno však není důvodem k panice, že se hubnutí nedaří," vysvětluje Monika Bartolomějová.

Posilovat s trenérem

Klasické posilovny jsou uzpůsobené především mužům. Ve velikosti strojů, jejich zátěži i dalších pomůckách. Není divu, že se řada žen fitness vyhýbá z obavy, že si namísto hubnutí přivodí jen nárůst svalů. To je však jen rozšířený mýtus. Díky nízké hladině testosteronu ženám nikdy nebudou růst svaly tak "snadno" jako mužům. Naopak, s přiměřenou zátěží a intenzitou docílí krásně tvarovaných ženských křivek, zpevněné postavy a lepšího spalování.

"Často se setkávám s míněním, že cvičení v posilovně není pro ženy vhodné. Pokud už se do posilování dají, obvykle se chtějí zaměřit jen na "kritické" partie, jako jsou břicho a hýždě. Ostatní svalové partie, jako by nebyly. Aby postava vypadala hezky, je potřeba, abychom cvičily celé tělo. Nemluvě o tom, že cíleným zaměřením pouze na některé svaly dochází k jejich přetěžování a svalovým dysbalancím, což určitě není našim cílem," říká trenérka fitness centra pro ženy Contours Markéta Brožová.

Ženy, které nemají s posilováním zkušenosti, totiž často na stroji zapojují jiné svaly než břišní. "Nejprve je důležité si jednotlivé svaly uvědomit, procítit a naučit se je používat. Pokud žena nikdy nebo dlouho necvičila, jsou břišní svaly zesláblé a často jim dělá problém jen jednoduché zatínání a prodýchávání. Takže je důležité začít s tělem pracovat krůček po krůčku a nezničit se hned na první lekci."

Mohlo by vás zajímat