reklama

Historie obočí: Tenké linky i přirozenost. Co ženám slušelo nejvíc?

Víte, že ve středověku si ženy obočí depilovaly, zatímco v šedesátých letech 20. století se naopak velmi zvýrazňovalo? V "devadesátkách" se nosila tenká černá linka... A dnes? Budujeme návrat k přirozenosti.

Foto: iStock

Co se obočí týče, u nás v redakci dbáme na přirozeně zvýrazněný a upravený vzhled. Jsme toho názoru, že dokáže s obličejem udělat hotové zázraky. Podívejme se pro inspiraci i do historie.

Progresivní Egypt

"Ve starověkém Egyptě byl oční make-up každodenní součástí úprav tváří nejen u žen, ale především u mužů. Obočí i řasy si barvili velice výrazně načerno, víčka byla zelená a oči byly umně obkrouženy do mandlového tvaru. Cílem ovšem nebylo jen zkrášlení. Lidé věřili, že takový make-up od nich odežene zlé duchy a nemoci," říká Martina Košťálová ze společnosti RefectoCil, která se profesně zabývá barvením a stylingem řas a obočí.

Ve starověkém Řecku byly v módě složité účesy, bledá pleť a výrazné líčení rtů i očí s maximálně hustým černým obočím, často i falešným, které se vyrábělo ze srsti volů. Ve starověkém Římě si pak ženy často opticky rozšiřovaly obočí pomocí sazí.

Středověká depilace řas i obočí

Pravý opak nabral styl obočí ve středověku, kdy bylo za krásné považováno co nejvyšší čelo a ženy si často depilovaly vlasy co nejvýše nad ním, aby docílily patřičného efektu. Trhaly si také obočí a dokonce i řasy. Make-up nebyl zapotřebí žádný - navíc byl považován za hřích, protože jen přírodně krásné ženy měly blíže k bohu.

Renesanční ikonou krásy byla britská královna Alžběta I. Nosila rusé vlasy a dbala na to, aby její pleť byla vždy zcela bledá a obočí jemné. Ve velkém se nosily příčesky, ženy i muži si barvili vlasy - barvy ale bohužel nebyly valné kvality, proto tyto procedury často končily ztrátou vlasů. To se změnilo s průmyslovou revolucí, kdy vznikla řada kosmetických produktů pro péči o pleť i vlasy.

Tenké linky i hustý porost

Ve dvacátém století však přichází éra filmových hvězd a s nimi nový styl v úpravě obočí - moderní bylo vytrhané, úzké obočí upravené petrolejem nebo vazelínou. Ve dvacátých letech se pak začaly nosit první umělé řasy. Pro ženy byla inspirací filmová hvězda Lucille Ball, která používala zemité odstíny na víčka, natočené řasy a úzké, tenké a dlouhé obočí upravené do oblouku.

Ve čtyřicátých letech se v USA stala ikonou krásy herečka Audrey Hepburn, která ztvárňovala eleganci a ženskost. Líčení bylo výrazné, ale přitom vyzařovalo punc naivity - její obočí bylo výrazné, ale s ostrým ohybem nahoře.

V šedesátých letech bylo moderní mít pohled jako mrkací panenka. Nosilo se výrazné obočí a husté tmavé řasy. K naprosté dokonalosti dovedla své obočí herečka Sophia Loren, která si ho holila a zpět dokreslovala krátkými přesnými tahy. Výsledkem bylo silně zakřivené obočí, které ale zdánlivě vytvářelo přírodní vzhled.

Sedmdesátkový výrazný oblouk

Se sedmdesátými léty nastupuje éra výstředního kouřového líčení, ale tenkého obočí s výrazným obloukem - takové měla například zpěvačka Cher.
Používání očních linek a výrazné husté a často neupravené obočí pak bylo známkou osmdesátých let. Jeho ukázkou byla například herečka Brooke Shields, která nosila přirozeně široké obočí, jež působilo rozhodně a sebevědomě.
V devadesátých letech ale opět přichází návrat k jemnému obočí vytrhanému do úzkého oblouku. Takové měla herečka Drew Barrymore, která ho dolaďovala přírodním kouřovým líčením ohraničeným hnědou nebo béžovou linkou.

Ve znamení přirozenosti

Od roku 2010 až do dnešních dnů je in obočí přírodního tvaru a jeho nositelkou je například modelka Cara Delevigne, jejíž obočí je tmavé, husté a přirozeně tvarované. Obočí dnešních dnů by mělo působit přirozeně a věrohodně. Proto je velkým trendem barvit si obočí k barvě vlasů, tak aby co nejvíc ladilo - jak barevně, tak teplým či studeným tónem jednotlivých odstínů. Dávno odzvonilo dobám, kdy jste si mohli vybrat jen mezi černou a hnědou barvou na obočí.

"Ti lidé nechápou, o co jde." Filozof Kroupa varuje před ukrajinskou kapitulací | Video: Tým Spotlight
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama