reklama

Recept na úspěch je jednoduchý: Naučte se říkat ne

Žijeme v době, kdy se sluší kývnout na každou výzvu. Přepracovaní a přehlcení ale spokojenější a výkonnější nebudete.

Foto: Shutterstock

Nechcete nikoho zklamat, ať už se jedná o rodinné příslušníky, partnera nebo šéfa. Už od dětství v sobě neseme "program", že se chceme okolí zavděčit.

Když ale plníme jeden požadavek za druhým, jsme spíš zaměstnáni odškrtáváním úkolů než přemýšlením nad tím, jaké hodnoty chceme doopravdy vytvářet.

V některých firmách dokonce panuje tak silná "ano kultura", že odmítnout projekt či zadání, by znamenalo výrazné ohrožení zaměstnání. Šéfové, kteří takovou atmosféru pěstují, si neuvědomují, co obdobný tlak způsobuje- jejich podřízení přestávají být kreativní a práce je už brzy netěší.

Dokázat se rozhodnout

Stojíte před rozhodnutím, zda říct něčemu či někomu ano? Místo okamžitého rozhodnutí si oškálujte od jedničky do desítky následující hodnoty: přinese vám to něco nového, přínosného či jiný výsledek, o který stojíte?

Zapomeňte na vinu

Předně, neměli byste působit nikde, kde vaše "ne" nebude respektováno. Za druhé, naučte se odmítat, aniž byste se museli omlouvat, něco přehnaně vysvětlovat nebo se užírat výčitkami vůči sobě. Vaše ano patří pouze něčemu, o čem jste skutečně přesvědčení. Ať už se jedná o nový projekt nebo večeři se spolužačkou ze střední, co neustále odkládáte.

Stanovte si limit

O víkendu vás například čeká rodinná návštěva a čas, co chcete strávit s partnerem. Pak už si ale neplánujte nic dalšího, pouze čas pro sebe. Je velmi důležité znát své hranice a nepřekračovat je.

Zatočte se stereotypy

Holčičky bývají vychovávané tak, že se musí zavděčit všem. Být milé, úslužné a poslušné. Pak z nich vyrůstají dospělé ženy, které se tímto nevděčným vzorcem z dětství stále řídí. Kromě toho, že na vás okolí bude klást stále nemožnější nároky a vy se budete cítit ztrhaně, ale nic nedocílíte.

"Ti lidé nechápou, o co jde." Filozof Kroupa varuje před ukrajinskou kapitulací | Video: Tým Spotlight
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama