reklama

Dáma, která založila značku Dermacol: Rozhovor s Olgou Knoblochovou o cestě na vrchol

Tradiční kosmetická značka Dermacol je známá snad každé české ženě. A nejenom! Víte, že jeden z prvních krycích make-upů na světě vznikl právě v české laboratoři firmy a v 60. letech minulého století jej používala nejedna hollywoodská hvězda?

Foto: archiv PR

Dermacol je i po 50 letech synonymem dokonalého make-upu, a to nejen u nás, v České republice. S touto kosmetickou značkou je úzce spjato jméno Olga Knoblochová; ta stála u jejího zrodu a za víc než půl století ji zviditelnila a zdokonalila na světovou úroveň.

Olga Knoblochová na jaře oslavila neuvěřitelné 85. narozeniny a my jsme se při té příležitosti zeptali na pár věcí:

Paní Knoblochová, především zpětně gratulujeme k vašim narozeninám a přejeme mnoho zdraví a inspirace do dalších let! 

Moc vám děkuji za krásné přání. Nejdůležitější je v mém věku zdraví, určitý nadhled a optimistický přístup k životu. Jak říká můj bratr z Kanady: "Vše ostatní se totiž dá někde sehnat."

Vaše jméno se stalo synonymem tradiční české značky Dermacol. Ta má svůj přirozený vývoj a směr, její "tvář" se mění a přizpůsobuje aktuální poptávce a životnímu stylu. Vaše tvář ale zůstává stále stejná. Čím to je, že vypadáte, jako byste měla dohodu s časem? Vždyť váš skutečný věk by vám zaručeně nikdo nehádal!

Máte pravdu. Značka Dermacol má svůj zdravý vývoj a reaguje na nejnovější poznatky i trendy. Moc ráda, dnes již tak trochu zpovzdálí, sleduji krásnou práci manželů Komárových, kteří se zasadili nejen o zachování značky, ale i o její rozkvět u nás i v zahraničí.

Moje tvář je jistě i zásluha genů, ale také každodenní péče o pleť. Večerní odlíčení a vyčištění pleti je absolutní základ a kvalitní krém je nutností večer i ráno. Celý život používám make-up, ten pleť nejen barevně sjednotí, ale hlavně chrání. A dohoda s časem? Moje dcera to vyjádřila asi výstižně v knize "Olga Knoblochová - Lady Dermacol":

"Říká se, že do čtyřiceti může za lidskou krásu příroda, po čtyřicítce si za ni může každý sám, protože se do obličeje začne stěhovat duše."

Čistou duši i mysl můžete mít tehdy, když máte rádi lidi kolem sebe, svoji rodinu i práci, kterou děláte. Když se každý večer můžete podívat do zrcadla s čistým svědomím. Vždy jsem přála úspěch lidem, kteří si ho zaslouží svojí pílí a pracovitostí, a nejhorší lidskou vlastností je závist a zbytečná zášť. Takže to, jak se cítíte uvnitř, vyzařuje navenek. Pak je asi úplně jedno, kolik vám je let.

Značka Dermacol je nepochybně nejznámější kosmetickou značkou na českém trhu. Dokonce si pamatuji, že má maminka nahrazovala slovo make-up výrazem Dermacol. I já s Dermacolem začínala. Co předcházelo jeho vzniku a proč jste se vlastně pro tuto dráhu rozhodla?

Láska ke kosmetice se rodila postupně a tak, jako kosmetika je spojena s krásnem, je to i výtvarné umění. Milovala jsem krásné obrazy i sochy, z rodiny jsem měla dobrý základ. Po studiích jsem pracovala jako nejmladší vedoucí v českobudějovické pobočce Díla (prodejny Československého svazu výtvarných umění), a byla jsem tedy každý den přímo v centru krásy.

Za obrovský úspěch na poli kosmetiky považuji dodnes vznik Ústavu lékařské kosmetiky v Praze v roce 1958, kde jsem působila jako vedoucí kosmetického oddělení. Šlo o nadčasové a unikátní zařízení a nástup profesionální kosmetické éry.

Pomáhali jsme ženám nejen se zdravotními problémy, ale dodávali jim i zdravé sebevědomí na poli krásy. Na starosti jsem měla i mediální styk s televizí, rozhlasem a časopisy. Náplní mé práce byla nejen péče o zdravou pleť, ale i o pleť postiženou různými anomáliemi.

V té době bohužel ještě nebylo možno je trvale odstranit, a tak jsme se rozhodli pro optické korekce. Odtud název Dermacol - derma (kůže) color (barva). A značka Dermacol byla na světě. Psal se rok 1966.

Oslovili jsme Filmové studio Barrandov, kde byla úspěšná laboratoř s výrobou filmových a divadelních líčidel. Spolupráce nás odborníků z Ústavu kosmetiky a filmových laboratoří přinesla světu dokonale krycí make-up v 10 barevných odstínech. Složení bylo natolik dokonalé, že kromě perfektní korekce dokázal vydržet celý den, nedráždil pleť a odstíny odpovídaly přirozené barvě pleti. 

  Říká se, že do čtyřiceti může za lidskou krásu příroda, po čtyřicítce si za ní může každý sám, protože se do obličeje začne stěhovat duše. Dermacol, Olga Knoblochová, žena.cz

Od založení firmy Dermacol jsem předváděla, přednášela a doporučovala správný postup ošetření pleti nejen u nás, ale téměř po celém světě. Dokonce se Dermacol díky tomu dostal i do Hollywoodu - psal se rok 1973.

A máte pravdu, Dermacol se stal synonymem pro make-up. Dodnes mne zastavují ženy i na ulici, že používají Dermacol značky XY a jestli mají např. správný odstín. Ale Dermacol už zdaleka nejsou jen make-upy. Je to naprosto ucelená péče o pleť, tělo, dekorativní kosmetika, vůně a dnes již také kosmetika pro muže.

Co je podle vás v péči o pleť to zásadní? Kvalita kosmetiky, pravidelné čištění, dostatek spánku, styl stravování, veselá mysl, nebo něco úplně jiného?

Tak na tuto otázku jsem vlastně již odpověděla. Je to provázanost každodenní péče doma, tedy večerní rituál odlíčení a vyčištění pleti. Kvalitní kosmetika by měla být samozřejmostí, ale spíš než její cena by měl rozhodovat typ a aktuální stav pleti.

Zdravý životní styl a hlavně vnitřní rovnováha, radost z každého dne i z maličkostí - pokud toto umíme, máme dobrý pocit i zdravé sebevědomí ve vlastním těle - a to je hodně důležité.

Kolik (a případně jaké) přípravky jsou podle vás úplným základem, co je
ideální a kdy začít "přitvrzovat" (= přidávat speciální přípravky apod.)?

Pojďme se inspirovat přírodou. Když máte kytičku, o kterou se příliš nestaráte a nezaléváte ji - uvadne. Když ji naopak přeléváte, stane se to samé. Nestarat se vůbec nebo naopak péči až extrémně přehánět není dobré ani pro kytičku, ale ani pro naši pleť.

Nejde tedy o množství kosmetických přípravků, ale o ty správné a ve správnou chvíli. Takže základem jsou určitě přípravky na čištění pleti a přípravky pěsticí včetně očního krému či pleťové masky. Při výběru bereme v úvahu nejen typ pleti, aktuální stav, ale i pružnost a elasticitu. V úvahu musíme vzít i vlivy vnější - v našich podmínkách střídání ročních období, potažmo teploty. 

Pravidelné ošetření u kosmetičky je také důležité a nemá žádný věkový limit. Pleť se následně odmění svěžím vzhledem a duše si krásně odpočine.

Jste zakladatelkou Institutu profesionální kosmetiky, kde jste mimo jiné
školila budoucí kosmetičky. Co byste poradila našim čtenářkám - podle čeho by si měly vybrat tu "svou" kosmetičku, nač se soustředit a na co si dát naopak pozor?
 

  Je věk, ve kterém žena musí být krásná, aby byla milována. A pak přijde věk, kdy musí být milována, aby byla krásná. Françoise Sagan Ženská krása - obrázek k citátu

Ženy ve velkých městech, ale dnes už i v malých obcích mají možnost najít si "svoji kosmetičku", u které budou spokojené. Základem jsou odborné znalosti, šikovné ruce, kvalitní kosmetické přípravky, příjemné a čisté prostředí, milé a vlídné zacházení a v neposlední řadě sama kosmetička; její chování a také určitá míra empatie.

Kosmetička by nás měla seznámit s postupy i přípravky, se kterými pracuje, diagnostikovat, poradit a vysvětlit. Od kosmetičky by žena měla odcházet odpočinutá a krásná, s dobrým pocitem a úsměvem.

Je něco, co byste dnes udělala jinak? Nemusí být řeč pouze o kosmetice.

Když jsem zůstala sama se třemi dětmi, dostala jsem pracovní nabídku do Londýna. Děti měly odejít se mnou a mohl nás čekat v té době úplně jiný život. Měla jsem však starší rodiče a nechtěla jsem je opustit, pomáhali mi hodně s dětmi, a když oni začali potřebovat nás, odešli bychom. Zvítězila tedy láska k rodičům a zodpovědnost.

Později jsem na to často myslela - děti by měly zřejmě mnohem lepší život. Ale odpověď zní, že bych se nejspíš zachovala stejně. Vše má svá pro a proti. Dnes jsou z mých dětí samostatní a úspěšní dospělí lidé a mají své rodiny. Jedno mé rozhodnutí tedy mohlo ovlivnit život čtyřem lidem; nu což, zůstali jsme hrdými Čechy.

Jak vnímáte dnešní "zrychlenou" dobu v souvislosti se ženami a ženskostí? Jste zastánkyní spíše "tradičních" rolí v rodině, anebo se přikláníte k názoru, že vše je otázkou situace a dohody?

Nazvala jste tuto dobu "dobou zrychlenou" - to je k zamyšlení. Technicky je totiž vše mnohem jednodušší - všude si dojedete autem, nakupujete on-line, když nestačíte uvařit, zajedete autem do "drivu" a jídlo dostanete okénkem. Máme myčky, sušičky, jednorázové pleny, okamžité sdílení čehokoliv - jste prostě stále on-line na sociálních sítích.

Jenomže mnohdy neumíte vypnout, jít jen tak do přírody, sejít se s přáteli jinak než na Facebooku. A když nereagujete ihned, jako byste vlastně nebyli. Není právě tohle ten problém zrychlené doby? Nepřináší právě tohle ony stresy a pocit, že doba je tak rychlá, že ji nestíháme?

Pojem rodiny jako celku se ve většině případů dělí na maminku, děti, biologického otce a přítele. Střídavá péče, kdy dítě ani pořádně neví, kde má domov, není výjimkou. Jako by manželství bylo na obtíž, protože je jednodušší při prvním sporu odejít.

Ale samozřejmě jsou i výjimky a šťastné rodiny, co berou své děti na společné výlety i opékání vuřtů.

Pokud byste měla vyjmenovat alespoň tři mezníky svého života, které by to byly?

Tak určitě krásné a šťastné dětství, plné porozumění v rodině. Rodiče nás vedli ke sportu i umění - to je si myslím základ pro celý život.

Dalším mezníkem v životě byla válka. Museli jsme opustit Prahu, tatínek místo svého milovaného létání dělal podřadnou práci a muselo ho to hodně bolet. Ale rodina pohromadě pro něj byla priorita.

Dospělým mezníkem bylo určitě narození prvního syna a krásná práce, později ještě další dvě děti a v Praze začátek mé profese v kosmetologii. Měla jsem to štěstí být většinou u zrodu něčeho nového - ať to byl Ústav kosmetiky, či Dermacol; a na obojí jsem pyšná.

Velice děkuji za váš čas, paní Knoblochová, a přeji pevné zdraví, veselou
mysl a mnoho šťastných zítřků.

I já vám děkuji!

Olga Knoblochová


"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama