reklama
 

Když berete práci s humorem, budete úspěšnější, říká podnikatelka

Jaký je profesní život ženy, která ve svých sedmadvaceti letech vymyslela produkt, za který ji velebí tisíce příslušnic něžného pohlaví po celém světě?

Foto: Profimedia.cz

Všechno to začalo vlastně hrozně obyčejně: Jednoho dne Sara Blakely dostala pozvánku na party. Chtěla si dát na svém vzhledu záležet, a tak si oblékla bílé kalhoty na tělo, ale naštěstí sebekriticky zhodnotila, že jí trochu překypuje tělo tam, kde by v takovém outfitu nemělo.

Nápad se zrodil u ustřižených punčoch

A teď přichází důležitý moment celého příběhu: Oblečení na tento večer nevyměnila za nějaký pohodlnější model, jak by se očekávalo, ale rozhodla se, že se pokusí vylepšit svou postavu stahovacím prádlem. Prošla tedy obchody se spodním prádlem a hledala takové, které by stáhlo veškeré její fyzické nedostatky. Nic estetického a ženského nenašla, a tak si doma aspoň pod kalhoty vzala menší punčochy, ustřihla jim spodní část a schovala je tak, aby nečouhaly. Ten večer veškeré nepohodlí vydržela, protože komplimenty, které dostala, nebraly konce, a rozhodla se, že začne šít stahovací spodní prádlo podle svých představ pro potřeby všech žen světa. Dlouhou dobu to však dělala jako utajenou "bokovku" ke své oficiální práci.

Začátky, které vás nesmí odradit

Sara Blakely se narodila před šestačtyřiceti lety do rodiny právníka a umělkyně. Rodiče z dcery chtěli mít také právničku, jenže když se ani napodruhé na práva nedostala, rozhodla se, že vystuduje komunikaci na floridské univerzitě. Po škole tři měsíce provázela děti po Disneylandu, což ji samozřejmě nijak netěšilo, a tak se přestěhovala do Atlanty, kde začala po telefonu prodávat faxy.

Ačkoliv se dlouho zdálo, že jde tak trochu o beznadějnou a nenaplňující práci, Sara to pojala po svém, jako výzvu: "Byl to jeden z nejlepších tréninků. Tehdy jsem se naučila, že "ne" nemusí znamenat "ne" a že možná nejdříve třicetkrát zaslechnete "ne", ale pak přijde jedno "ano". A navíc jsem pochopila, že když se prodáváte s humorem a podaří se vám lidi rozesmát, máte 30 sekund navíc," říká Sara Blakely.

Za vším hledej tátu

Čemu a komu vděčí majitelka firmy Spanx za svůj nevídaný úspěch? "Přesvědčení, že se vyplatí bojovat za vlastní nápady, mi vštípil táta. Mě i mého bratra chválil i za chyby a porážky, které jsme zažili, a chtěl, abychom o nich doma vyprávěli. Když jsem ve škole zkazila písemku, povzbudil mě, že příště to bude lepší. Do života mi tak vůbec nevnesl strach z neúspěchu," vzpomíná Sara.

Nicméně kromě správného rodičovského vedení musela Sara Blakely sama za sebe prokázat hlavně osobnostní kvality: cílevědomost, trpělivost, píli i kreativitu a rozhodnutí nevzdávat se. Když například v okolí nemohla najít nikoho, kdo by jí pomohl s produkcí vlastního prototypu, neváhala si vzít v tehdejší práci týdenní dovolenou a vydala se do Severní Karolíny, kde sídlí většina amerických firem aktivních v tomto oboru. Všude ji odmítli. Čtrnáct dní po návratu domů se jí ale přece jen jeden podnikatel ozval s tím, že jí pomůže. Když se ho zeptala, proč změnil názor, přiznal se, že se o její nabídce zmínil doma svým dcerám a ty Sařin nápad označily za revoluční.

Co bude dál?

Blakely se velmi pečlivě věnuje vývoji firmy, zavedla například rozdílné velikosti v pase i různé typy postav, což zní jako banalita, ale do té doby to tak na trhu nebylo. Sara Blakely testuje své prototypy na svých kamarádkách, babičce i mamince. Její firma Spanx už vyrábí přes dvě stě produktů, včetně stahovacích džín a produktů pro muže.

Sařina firma vydělává kolem čtyři sta milionů dolarů ročně. V roce 2012 ji časopis Forbes označil za nejmladší selfmade miliardářku a časopis Time ji v témže roce zařadil mezi sto nejvlivnějších lidí na světě. Podnikatelka v roce 2006 založila nadaci Sara Blakely Foundation, která podporuje vzdělávání žen a jejich podnikání. "Peníze jenom umocňují to, jaký člověk je. Když je někdo blbec, je z něj díky penězům blbec ještě větší. Když je někdo milý člověk, pak je díky penězům ještě milejší. Je fajn peníze vydělávat, ale také je utrácet a rozdávat," dodává Sara Blakely.

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama