reklama
 

Co je networking a proč je důležitý pro vaši kariéru i osobní život

Networking je nejlepší způsob, jak sehnat prakticky cokoli - od nové práce přes partnera či kamarády až po šikovného truhláře.

Foto: iStock

Dalo by se říct, že obyčejnému seznamování se dnes říká networking. V pravém slova smyslu jde nicméně o to, že pracovní akce, večírky, ale i soukromé oslavy využíváte k získávání nových kontaktů.

Jde totiž o to, že seznámíte-li se s kýmkoli jaksi přirozeným způsobem, mnohem přirozeněji, a tím pádem intenzivněji se mu vryjete do paměti. Pokud této příležitosti správně využijete, nebude pro vás už žádný večírek ztrátou času. 

Možná vás to překvapí, ale netwroking (ať už se vám to moderní označení líbí nebo ne) funguje mnohem lépe a efektivněji než všechny sociální sítě. Samozřejmě je dobré znát pár pravidel a fíglů, aby se kýžené efekt skutečně dostavil. Tady jsou:

1) Nejde jen o byznys

Podle nedávného průzkumu sítě LinkedIn je networking stále nejefektivnějším nástrojem pro obsazování volných pozic. Díky nejrůznějším akcím a kontaktům svých známých si údajně našlo stávající pozici až 85 procent respondentů. Zároveň by ale nebylo dobré brát networking za každou cenu pouze jako nástroj, jak nabídnout své dovednosti či produkty co nejvíce lidem.

Proto je dobré chodit na networkingové akce bez očekávání a být otevření novým věcem. Možná sice nepotkáte nikoho, kdo by zrovna poptával vaši specializaci, na druhou stranu ale můžete najít nového parťáka na tenis nebo vášnivého včelaře, který vás bude zásobovat kvalitním domácím medem. Když navíc nebudete myslet jen na práci či obchod, pravděpodobně objevíte ono skryté kouzlo networkingu a užijete si zajímavé konverzace na mnohdy zcela nová témata.

2) Hledejte společné hodnoty

Mějte také na paměti, že networking nebude fungovat úplně všude. Samozřejmě se stane, že i na akci mimo váš obor a mimo okruh stejně zaměřených lidí potkáte někoho, kdo se vám bude "hodit", pokud ale chcete tuto šanci zvýšit, přemýšlejte, kam vlastně jdete. Pokud jste doteď pracovali v bankovním sektoru, není příliš pravděpodobné, že si práci najdete na večírku kosmetické firmy.

Hodí se vědět, že existují i akce a kluby přímo k networkingu určené. I mezi nimi si ale vybírejte setkání lidí, kteří mají společné poslání, hodnoty či pohled na svět. Už jen proto, že budete lépe hledat společná témata. Účastníci zde tudíž snadno navážou a upevní dosavadní pracovní vztahy, navíc s kolegy, kteří zastávají podobný světonázor.

3) Nemyslete jen na sebe 

Osvědčená rada zkušených networkerů zní: "Přemýšlejte, co můžete udělat pro druhé." Většina těch, kteří se jdou seznamovat jen s myšlenkami na vlastní prospěch, proto příliš úspěšná není. Daleko lepší dojem udělají ti, kteří naslouchají, umí poradit nebo vás případně propojit s člověkem, jenž umí nebo zná něco, co se druhému momentálně hodí. Ochotného a přátelského člověka pak každý mnohem radši doporučí, nebo si rovnou vezme do týmu. Pokud ale někdo vpadne do konverzace, rozdává vizitky na všechny strany a mluví jen o sobě, málokdy odchází ze setkání s vytouženým výsledkem. Propojujte proto ostatní a oni začnou propojovat vás.

4) Připravte se předem

Ačkoliv byste měli chodit na akce s otevřenou myslí a nekalkulovat dopředu, vyplatí se připravit. Takzvaný elevator pitch, tedy výstižné shrnutí toho, kdo jste a co děláte, se vám bude hodit vždycky. "Na první dojem má člověk jen několik vteřin. Když je promarní zdlouhavým popisem, většinu posluchačů ztratí. Rozhodně tedy není na škodu se dopředu zamyslet nad tím, jak se dá zajímavě, a především krátce charakterizovat vlastní podnikání," radí Jiří Jemelka, spoluzakladatel neformálního sdružení křesťanských podnikatelů Kompas. Pokud navíc dokážete přidat i nějaký vtip či donutíte lidi k zamyšlení, otázky na to, co děláte, se už nebudete muset bát.

5) Budujte kvalitní vztahy

Síla networkingu spočívá v autentičnosti. Lidé začínají být unaveni neadresnými e-mailovými nabídkami nebo žádostmi o propojení od lidí, které nikdy ani neviděli. Dejte si proto pozor, abyste návyky ze sociálních sítí nepřenášeli do prostředí osobních setkání. Nejde o to poznat všechny a přidat si je druhý den do přátel. Mnohem efektivnější je navázat během akce hlubší konverzaci s jedním či dvěma lidmi, s nimiž zůstanete opravdu v kontaktu a jednou za čas se potkáte například na kávě.

Mohlo by vás zajímat

reklama

Komerční tip

reklama